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Dissertações |
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PAULO VICTOR SANTOS GOETZE NUNES
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Composição, inovação e a força de uma mulher no Carnaval de Salvador: um estudo sobre a trajetória e produção artística de Daniela Mercury
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Orientador : IVIA IRACEMA DUARTE ALVES
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MEMBROS DA BANCA :
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IVIA IRACEMA DUARTE ALVES
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MAIRA KUBIK TAVEIRA MANO
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ELIZIA CRISTINA FERREIRA
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Data: 18/01/2019
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Frequentemente as mulheres são vistas como intérpretes ou musas inspiradoras. Mulheres compositoras na MPB sempre foram uma realidade, entretanto, na história da música brasileira houve um apagamento da autoria feminina. Foi durante um show que a cantora Daniela Mercury falou sobre essa inquietação o que, enquanto estudante de Gênero e Diversidade, me aguçou a curiosidade. Nesse trabalho me debruço na produção artística de Daniela Mercury como letrista de muitas canções de sucesso durante a sua trajetória antes mesmo do estrelato. No presente trabalho ocupei-me em refletir sobre algumas canções de toda a sua discografia identificando as temáticas, semelhanças, pensamentos e influências, e analisei o trabalho fonográfico intitulado Vinil Virtual, lançado em 2015. Como ela mesma define, trata-se de um disco-manifesto pela paz, pelo amor e contra todo tipo de violência, preconceito e sofrimento. Através da pesquisa de fontes primárias, reconstruí a trajetória da artista identificando também as inovações que ela traz para o Carnaval de Salvador sob uma perspectiva interseccional. Por fim, procuro analisar como Daniela Mercury se tornou uma figura importante na construção da identidade da Bahia, preocupada com a diversidade e em amenizar as opressões e o sofrimento das minorias sociais.
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Often women are seen as interpreters or inspiring muses. Women composers in MPB have always been a reality, however, in the history of Brazilian music there was an erasure of female authorship. It was during a concert that singer Daniela Mercury spoke about this uneasiness which, as a student of Gender and Diversity, piqued my curiosity. In this work I focus on Daniela Mercury's artistic production as a lyricist for many hit songs during her career even before stardom. In the present work I was busy reflecting on some songs from all her discography identifying the themes, similarities, thoughts and influences, and analyzed the phonographic work entitled Vinyl Virtual, released in 2015. As she herself defines, it is a record - manifest for peace, love and against all kinds of violence, prejudice and suffering. Through the research of primary sources, I reconstructed the artist's trajectory also identifying the innovations she brings to the Salvador Carnival from an intersectional perspective. Finally, I seek to analyze how Daniela Mercury became an important figure in the construction of Bahia's identity, concerned with diversity and in alleviating the oppression and suffering of social minorities.
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SHEYLA PARANAGUÁ SANTOS
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Histórias de violências não contadas: a institucionalização como mecanismo de acirramento da subordinação de mulheres velhas negras soteropolitanas
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Orientador : ALDA BRITTO DA MOTTA
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MEMBROS DA BANCA :
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ALDA BRITTO DA MOTTA
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ISOLDA BELO DA FONTE
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JOSIMARA APARECIDA DELGADO BAOUR
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MARCIA SANTANA TAVARES
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Data: 04/02/2019
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A presente pesquisa-ação objetivou conhecer a modalidade de proteção social ofertada as velhices das mulheres residentes em domicílios coletivos de longa permanência em Salvador, cuja natureza jurídica autodeclarada fosse: sem fins lucrativos. Para tanto, antes de mais nada, alicercei-me na epistemologia feminista e nortei-me na abordagem qualitativa das ciências sociais. A cartografia construída através das visitas institucionais, sinalizou-me qual o Distrito Sanitário da cidade abarcava maior número de entidades sem fins lucrativos, conduziu-me ao encontro da única Instituição que atendia o cumprimento integral das normativas de funcionamento e a presença do fenômeno da feminização da velhice. Na qual, ao adentrar identifiquei a necessidade da análise interseccional, porquanto além de serem velhas e da classe trabalhadora subalterna, as residentes eram negras. Logo, a construção dos capítulos I, II, II está recortada por breves comparações/diferenciações acerca do envelhecer para mulheres brancas e negras. O capítulo I apresenta a formulação da construção social da velhice sob a influência das tecnologias de gênero, da divisão sexual do trabalho e do racismo estrutural na sociedade; o capítulo II faço um passeio pelos direitos sociais conquistados pelas mulheres( não sem luta , nem sem dor) a partir do sufrágio até os dias atuais ressaltando a participação (apagada da história) das mulheres velhas nestas conquistas, ameaçadas na contemporaneidade; no capítulo III compartilho com os/as leitores(as) os caminhos percorridos, em detalhes, para construir esta dissertação, ressaltando a importância de elencar sempre a legislação social, as políticas públicas à literatura durante a pesquisa. Ainda no capítulo III, destaco a escolha pela história oral como método de coleta de dados junto as informantes, sendo suas narrativas avaliadas pela teoria da análise do discurso a partir do sociograma. Nas anedotas finais, expresso toda a apreensão da etnografia feminista em olhar conjunto ao delas, que revelaram-me os impactos positivos, a saber: amenizar a ausência sociofamiliar, manutenção das relações analógicas entre as residentes/visitantes e principalmente o acesso ao CARE. No tocante aos impactos negativos elas reconhecem a ausência de autonomia como o pior aspecto, mas relatam aceitarem a permuta deste Direito pela sobrevida com o mínimo de dignidade. Diante do exposto, torna-se evidente que, na verdade, as problemáticas rotuladas à velhice são o murmuro da elite diante da impossibilidade de apregoar-se nas costas ou nas tetas da mulher velha.
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The present action research aimed to know the modality of social protection offered the old age of women residing in collective long-term residences in Salvador whose self-declared juridical nature was: non-profit. To that end, I have, first of all, based myself on feminist epistemology and focus on the qualitative approach of the social sciences. The cartography built through the institutional visits, signaled to me that the Sanitary District of the city included more non-profit entities, led me to meet the only institution that met the full compliance with the operating regulations and the presence of the phenomenon of feminization of old age. In which, as I entered, I identified the need for intersectional analysis, since in addition to being old and of the subaltern working class, the residents were black. Therefore, the construction of chapters I, II, II is cut short by comparisons / differentiations about aging for white and black women. Chapter I presents the formulation of the social construction of old age under the influence of gender technologies, the sexual division of labor and structural racism in society; Chapter II takes a tour of the social rights won by women (not without struggle or pain) from the suffrage to the present day emphasizing the participation (erased of history) of the old women in these conquests, threatened in the contemporary world; in chapter III I share with readers the detailed ways to build this dissertation, emphasizing the importance of always listing social legislation, public policies to literature during the research. Still in chapter III, I emphasize the choice of oral history as a method of collecting data with the informants, and their narratives are evaluated by the discourse analysis theory from the sociogram. In the final anecdotes, I express the whole apprehension of feminist ethnography in looking at theirs together, which showed me the positive impacts, namely: softening the socio-family absence, maintaining analogical relationships between residents / visitors and especially access to CARE. Regarding the negative impacts they recognize the absence of autonomy as the worst aspect, but they report accepting the exchange of this Law for survival with the minimum of dignity. In the light of the above, it is evident that the problems labeled as old age are the murmur of the elite in the face of the impossibility of proclaiming themselves on the backs or tits of the old woman.
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IZABEL CRISTINA TAVARES GOMES
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Sizininha Simoes - a primeira decoradora baiana: dos anos 1950 aos anos 1990.
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Orientador : IOLE MACEDO VANIN
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MEMBROS DA BANCA :
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IOLE MACEDO VANIN
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MARCIA SANTANA TAVARES
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NANCI SANTOS NOVAIS
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Data: 22/02/2019
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A presente dissertação, "Sizininha Simoes - a primeira decoradora baiana: dos anos 1950 aos anos 1990", analisa a vida e a atuação da primeira decoradora baiana, no período de 1950 a 1990. Para a obtenção dos dados iniciais, foram utilizadas entrevistas com a primeira decoradora, Sizininha Simões. Também, foi usada a análise documental de artigos de jornais, documentos pessoais, análise iconográfica, dentre outras fontes. Os primeiros resultados indicaram o entrelace de gênero, raça e classe como indicadores referenciais do exercício da profissão de decoradora, tanto nos anos 1957 como na atualidade. A atuação de Sizina Simões é exemplo desse fato, visto que a inserção profissional da mesma ocorreu por ser mulher, branca, com forte inserção familiar na classe social de maior renda, ou seja, devido ao sitema de reprodução, que segundo Scott (1990), advém da lógica familiarista, com todos os privilégios extremamente arraigados aos modos como a sociedade baiana representava o gênero, em suas interfaces com as questões de raça e classe; e também como decoradora serviu-se para articular as regras de relações sociais ou para construir a experiência profissional, que marcaram a sua trajetória.
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The present dissertation, "Sizininha Simoes - the first Bahian decorator: from the 1950s to the 1990s", analyzes the life and performance of the first Bahian interior decorator, from 1950 to 1990. To obtain the initial data, we used interviews with the first decorator, Sizininha Simões. Also, documentary analysis of newspaper articles, personal documents, iconographic analysis, and other sources was used. The first results indicated the interweaving of gender, race and class as referential indicators of the profession of decorator, both in the years 1957 and nowadays. Sizina Simões is an example of this fact, since her professional insertion occurred because she was a white woman with a strong family insertion in the higher income class, that is, due to the reproduction system, which according to Scott (1990) , comes from the familiarist logic, with all the privileges extremely rooted in the ways in which Bahian society represented the gender, in its interfaces with the questions of race and class; and also as a decorator was used to articulate the rules of social relations or to build the professional experience, which marked its trajectory.
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ARIANA MARA DA SILVA
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RAPERAS SUDACAS: A POÉTICA AMEFRICANA E MESTIZA SAPATÃO NA AMÉRICA LATINA
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Orientador : LAILA ANDRESA CAVALCANTE ROSA
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MEMBROS DA BANCA :
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ANDREIA DA SILVA MOASSAB
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ANGELA MARIA DE SOUZA
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LAILA ANDRESA CAVALCANTE ROSA
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ROSANGELA JANJA COSTA ARAUJO
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Data: 25/02/2019
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A dissertação Raperas Sudacas: a poética amefricana e mestiza sapatão na América Latina é uma paralaxe sobre a história do Hip Hop, pois apresenta uma mudança no ângulo de visão e informa como as sapatonas amefricanas e mestizas produzem arte e resistência em um movimento tido como masculinista e machista. Essa pesquisa foi realizada com aportes teoria decolonial, da etnografia virtual e da etnomusicologia e faz parte de uma cartografia social e sonora sobre a América Latina e as mulheres que dela fazem parte, dentre elas as sapatão amefricanas e mestizas.
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The dissertation Raperas Sudacas: the poetic amefrican and mestiza dyke in Latin America is a parallax about the history of Hip Hop, because it presents a change in the angle of vision and informs how the amefrican and mestiza dyke produces art and resistance in a movement considered as masculinist and sexist. This research was carried out with contributions from decolonial theory, from virtual ethnography and from ethnomusicology and is part of a social and sonographic cartography about Latin America and the women who form part of it, among them the amefrican and mestizas dykes.
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ALEXANDRA MARTINS COSTA
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“Palavra Preta”, “Som das Binha” e “Sonora” – espaços de mobilização e fortalecimento da produção musical de mulheres de Salvador
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Orientador : LAILA ANDRESA CAVALCANTE ROSA
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MEMBROS DA BANCA :
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FERNANDA CAPIBARIBE LEITE
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LAILA ANDRESA CAVALCANTE ROSA
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MAIRA KUBIK TAVEIRA MANO
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Data: 26/02/2019
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A partir da necessidade de investigar a produção coletiva de mulheres dentro do campo musical, tomando como base as epistemologias feministas, se pretende analisar de que forma iniciativas como “Palavra Preta: Mostra de autoras negras”, “Som das Binha” e “Sonora – Encontro Internacional de Compositoras” se constituem como espaços de mobilização e fortalecimento de uma cena musical feminina silenciada pelas estruturas sociais de opressão. Para tanto foram realizados registros fotográficos e audiovisuais, além de anotações de campo e entrevistas com artistas que se apresentaram nos eventos citados. E assim, a partir de uma reflexão que parte de leituras feminista, etnomusicologia feminista, compreende-se essas ações como estratégia de retroalimentação e criação de uma rede de compartilhamento e saberes no qual as compositoras se constituem enquanto uma identidade política. Trazer as mobilizações para o centro da reflexão, enquanto prática coletiva, nos dá margem para pensar como a autogestão é um importante instrumento de uma produção poética-sonora, que busca uma proposta alternativa à invisibilidade das mulheres enquanto criadoras. Desmistifica-se o mito das mulheres enquanto concorrentes, que estaria em constante disputa entre si. Este tema é de grande relevância, pois há um abismo que separa as musicistas do papel de compositoras, fazendo com que dificilmente as mulheres sejam pensadas enquanto pessoas que criam.
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From the need to investigate the collective production ofwomen within the musical field, based on feministepistemologies, it is intended to analyze how initiativessuch as "Palavra Preta: Mostra de autoras negras" (freely translated as "Black Word: Black Artist Show"), "Som das Binha" and "Sonora - Encontro Internacional de Compositoras (freely translated as "Sonora - International Encounter of Composers") are constitutedas spaces of mobilization and strengthening of a femalemusical scene silenced by the social structures ofoppression. For that, photographic and audiovisual records were made, as well as field notes and interviews with artists who presented themselves at the mentionedevents. And so, from a reflection that starts from feministreadings, feminist ethnomusicology, these actions are understood as a strategy of feedback and creation of a network of sharing and knowledge in which thecomposers are constituted as a political place of power. Bringing the mobilizations to the center of reflection, as a collective practice, gives us the opportunity to think howself-management is an important instrument of a poetic-sound production, which seeks an alternative proposalfor the invisibility and the silencing of women as creators. Demystifying the myth of women as competitors and in constant dispute and how to show musicality as an artivist practice and as a place ofspeech and political action. This theme is of greatrelevance, because there is an abyss that separates themusicians from the role of composers, because womenare hardly thought of as people who create.
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LUÍSA GABRIELA SANTOS
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CRÍTICA FEMINISTA NEGRA DA REPRESENTAÇÃO: um estudo sobre auto-inscrição de corpos encapoeirados em práticas artísticas.
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Orientador : ROSANGELA JANJA COSTA ARAUJO
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MEMBROS DA BANCA :
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LAILA ANDRESA CAVALCANTE ROSA
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ROSANGELA JANJA COSTA ARAUJO
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ELIZIA CRISTINA FERREIRA
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Data: 14/03/2019
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O presente trabalho apresenta um estudo sobre auto-inscrição de mulheres negras na “cultura brasileira”, a partir das práticas artísticas de mulheres angoleiras, praticantes de Capoeira Angola. Investigando questões sobre representação e auto-representação de mulheres negras na sociedade brasileira encontramos, no estudo das teorias feministas negras, uma produção critica feminista negra da representação. Trata-se da exposição dos problemas frente a representação e representatividade de mulheres negras e não-brancas na cultura. Problemas como racismo, branquidade e machismo que estão, “naturalmente”, presentes nas narrativas da criação (no ato de inventar o mundo e a nós mesmas), elementos que se tornaram naturais mas que acabam determinando o direito (ou a ausência dele) à vida. Nosso campo de estudo aborda angoleiras, negras e não-brancas, em Salvador/BA, que desenvolvem práticas artísticas em outras linguagens, tendo a Capoeira Angola, arte de resistência negra, como inspiração para suas criações. O conceito de “corpo encapoeirado” é desenvolvido pela artista e pesquisadora negra, Nildes Sena (2015), quem compartilha suas obras e narrativas artísticas para este estudo. Trata-se de corpos que têm inscritos em si a Capoeira Angola e que resistem às estruturas vigentes provocando diferentes diálogos de corpo, sobre corpo, questionando representação. Intelectuais negras feministas como Lélia Gonzales (1984), Sueli Carneiro (2002), Aparecida Bento (2002), Conceição Evaristo (2005; 2007) Grada Kilomba (2016) e Janja Araújo (1999; 2015; 2017) inspiram e dão as bases para este estudo. Suas produções expõem as narrativas artísticas/intelectuais que impõem silenciamentos, estereótipos e imagens de desprestígio às mulheres negras na cultura.
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The present work presents a study about self - enrollment of black women in the "Brazilian culture", based on the artistic practices of Angolan women practicing Capoeira Angola. Investigating questions about representation and self-representation of black women in Brazilian society we find, in the study of black feminist theories, a critical feminist production of representation. It is the exposition of the problems facing the representation and representation of black and non-white women in the culture. Problems such as racism, whiteness and machismo that are "naturally" present in the narratives of creation (in the act of inventing the world and ourselves), elements that have become natural but that ultimately determine the right (or absence of it) to life. Our field of study deals with black and non-white Angolans in Salvador / BA, who develop artistic practices in other languages, with Capoeira Angola, an art of black resistance, as inspiration for their creations. The concept of "body encapoeirado" is developed by the black artist and researcher, Nildes Sena (2015), who shares his works and artistic narratives for this study. These are bodies that have inscribed in themselves the Capoeira Angola and that resist the existing structures provoking different dialogues of body, about body, questioning representation. Feminist black intellectuals such as Lélia Gonzales (1984), Sueli Carneiro (2002), Aparecida Bento (2002), Conceição Evaristo (2005, 2007) Grado Kilomba (2016) and Janja Araújo (1999, 2015, 2017) inspire and lay the foundations for this study. Their productions expose the artistic / intellectual narratives that impose silences, stereotypes and images of black women's desprestígio in the culture.
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ELZA ARGÔLO CORREIA
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"Choram Marias e Clarices" - o Movimento Feminino Pela Anistia - Bahia
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Orientador : LINA MARIA BRANDAO DE ARAS
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MEMBROS DA BANCA :
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LINA MARIA BRANDAO DE ARAS
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LUCILEIDE COSTA CARDOSO
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CLARICE COSTA PINHEIRO
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Data: 25/03/2019
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Esta dissertação tem o intuito de compreender a inserção política da mulher no espaço público, as questões de gênero à ela associada mas sobretudo conhecer o perfil das mulheres do MFPA-núcleo Bahia, almejando com isso fazer justiça histórica e de gênero a essas mulheres, bem como ressaltar as contribuições trazidas pelo MFPA, através da história oral e do inestimável recurso da memória, dada a escassez de documentação de um momento histórico tão importante e de uma bandeira tão sublime como a da Anistia. O MFPA foi o primeiro a erguer tal bandeira, num cenário totalmente desfavorável quanto o da repressão. Foi na condição de mães, esposas, donas de casa, irmãs, que estas mulheres foram às ruas em defesa de suas famílias. A mulher sempre esteve presente nas decisões políticas mais importantes do nosso país, no entanto, seu lugar no universo privado nunca foi reconhecido; a sociedade sempre recorreu à mulher na tomada de decisões, mas o lugar para elas reservado sempre foi o doméstico. O MFPA mostrou a força da mulher no espaço público, ainda que, inicialmente, não houvesse consciência política de tal amplitude; atualmente, apesar da sociedade ainda ser dividida numa perspectiva de gênero e o espaço público ser considerado prioritariamente feminino, a mulher tem alcançado conquistas importantes, ocupado cargos de liderança e profissões consideradas tipicamente masculinas. O MFPA-NÚCLEO BA é considerado um dos maiores e mais atuantes; as memórias dessas mulheres são marcadas pela dor, pelo sofrimento, pela repressão, mas também pelo amor e união da família em torno de uma causa. E é com sincero respeito e admiração que esta dissertação presta essa singela homenagem.
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This dissertation intends to understand women's political insertion in the public space, the gender issues associated with it, but above all to know the profile of women in the MFPA-Bahia nucleus, aiming to make gender and historical justice to these women as well such as highlighting the contributions made by the MFPA through oral history and the invaluable resource of memory given the scarcity of documentation of such an important historical moment and a flag as sublime as Amnesty. The MFPA was the first to raise such a flag, in a totally unfavorable scenario like that of repression. It was in the condition of mothers, wives, housewives, sisters, that these women took to the streets in defense of their families. The woman has always been present in the most important political decisions of our country, nevertheless, its place in the private universe never was recognized; society has always appealed to women in decision-making, but the place reserved for them has always been the domestic one. The MFPA showed the strength of the woman in the public space, although, initially, there was no political consciousness of such amplitude; currently, although society is still divided into a gender perspective and the public space is considered to be primarily female, women have achieved important achievements, occupying leadership positions and occupations considered to be typically male. MFPA-NÚCLEO BA is considered one of the largest and most active; the memories of these women are marked by pain, suffering, repression, but also by the love and unity of the family around a cause. And it is with sincere respect and admiration that this dissertation pays this simple homage.
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LEONELLEA PEREIRA
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RUPTURAS E RECOMEÇOS: PERCEPÇÕES DE MULHERES SOBRE MEDIDAS PROTETIVAS DE URGÊNCIA DA LEI MARIA DA PENHA NA CIDADE DE SÃO GABRIEL – BA (2006-2016)
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Orientador : MARCIA SANTANA TAVARES
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MEMBROS DA BANCA :
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MARCIA SANTANA TAVARES
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SALETE MARIA DA SILVA
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ANA LÚCIA SABADELL DA SILVA
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Data: 01/04/2019
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Os meios de comunicação denunciam diariamente ofensas, agressões, ameaças e feminicídios praticados no contexto familiar. As estatísticas provam que as mulheres são alvo permanente de violações de direitos tanto no espaço público quanto no privado, em virtude, principalmente, da desigualdade de gênero. Apesar de a violência doméstica ser um problema social antigo, no Brasil, apenas após a publicação da Lei Maria da Penha (Lei nº 11.340/06) passou a interessar com mais intensidade aos profissionais do Direito no país, embora as discussões sobre o Feminismo Jurídico remontem a datas muito anteriores no Brasil e na América Latina. Este diploma legal representa importante avanço no enfrentamento à violência doméstica e familiar no Brasil e se transformou no seu principal instrumento legal. Esta lei, dentre outras novidades, prevê a aplicação de medidas protetivas de urgência em favor da mulher para prevenir a ocorrência de novas violações de direitos no curso do processo, com possibilidade de ter sua vigência dilatada pelo tempo que for necessário. A definição do problema de pesquisa tem origem na minha vivência no exercício da advocacia, em que percebo de perto as dificuldades enfrentadas por parte das mulheres no município de São Gabriel/BA para alcançar um resultado efetivo nos processos que envolvem situações de violência doméstica e familiar, especialmente no que diz respeito à concessão das medidas protetivas de urgência. Reconhecendo a importância da criação deste mecanismo específico com vistas a evitar a reincidência dos crimes no decorrer dos processos, é que busquei conhecer a percepção das mulheres que receberam medidas protetivas de urgência no período de 2006 a 2016 sobre os seus efeitos práticos, com a finalidade de entender as dinâmicas em torno desta decisão judicial. Esta verificação ocorreu através da aplicação de entrevistas semiestruturadas, utilizando o método da entrevista em profundidade, aliado a um breve exercício etnográfico na pesquisa de campo. As entrevistas foram gravadas com equipamento de vídeo, e após as transcrições, foram exploradas a partir da técnica da análise de conteúdo. Além disso, colhi informações dos registros dos processos e inquéritos policiais iniciados entre 2006 e 2016, que foram cruzados com os dados da pesquisa do Conselho Nacional de Justiça sobre a aplicação da Lei Maria da Penha no Brasil. Tracei um perfil socioeconômico das mulheres entrevistadas, e a partir das suas falas, analisei as possibilidades de proteção e acompanhamento das mulheres em situação de violência no município e as alternativas ao alcance da realidade do município que possam melhorar o acesso à justiça das mulheres em situação de violência doméstica.
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The means of communication daily denounce offenses, aggressions, threats and feminicides occurred in the familiar context. The statistics prove that women are permanent target of rights violations both in public and private space, due to, mainly, the gender inequality. Despite of the domestic violence be an old social problem, in Brazil, only after the Maria da Penha Law publishing (Law nº 11.340/06) began to interest with more intensity to the law professionals in the country, although the discussions about Juridical Feminism rebuild to way previous dates in Brazil and Latin America. This legal diploma represents important advance on the familiar and domestic violence facing in Brazil and has turned itself in the main legal instrument. This law, among other news, provides the application of urgency protective measures in favor of women to prevent the occurrence of new rights violations during the process course, with the possibility to have its validity expanded for the needed time. The definition of this research problem has its origin in my experience as a lawyer, in which I perceive closely the difficulties faced by part of the women in São Gabriel/BA city to achieve an effective result on the processes that evolve situations of familiar and domestic violence, especially regarding the concession of urgency protective measures. Acknowledging the importance of this specific mechanism’s creation aiming to avoid crimes recurrences during the processes, that I sought to know the perception of women that received urgency protective measure from 2006 to 2016 about its practical effects, with the goal to understand the dynamics that surround this judicial decision. This verifying occurred through the application of half structured interviews, using the in-depth interview method, allied with a brief ethnographic exercise in the field research. The interviews were recorded with video equipment, and after the transcriptions, were explored through the content analyzing technique. Besides that, I gathered information from the processes record and police inquires initiated between 2006 and 2016, which were crossed with data from the National Council of Justice research about the Maria da Penha Law application in Brazil. I traced a socioeconomic profile of the women interviewed, and from their speeches, I analyzed the possibilities of protection and monitoring of women in violence situation in the city and the alternatives within the city reality range that can enhance the access to justice for women in domestic violence situation.
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GEIZIANE OLIVEIRA DE JESUS
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"Aqui é o fim do mundo" - Narrativas das mulheres de Pintadas-Ba sobre a violência doméstica e familiar em suas vidas e as barreiras para enfrentamento
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Orientador : MARCIA SANTANA TAVARES
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MEMBROS DA BANCA :
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MARCIA SANTANA TAVARES
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SALETE MARIA DA SILVA
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ALEXNALDO TEIXEIRA RODRIGUES
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Data: 11/04/2019
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Esta pesquisa objetivou conhecer e trazer à tona narrativas de mulheres que estiveram ou estão em situação de violência doméstica e familiar residentes no município de Pintadas-Ba, analisando as formas de manifestações da violência em suas vidas, como elas reagem/enfrentam ao problema e, as barreiras locais no enfrentamento. No que se refere ao município em questão, trata-se de um município baiano de pequeno porte situado na região semiárida, no Território de Identidade Bacia do Jacuípe. A escolha deste objeto foi determinada, entre outros aspectos, por perceber que nos municípios de pequeno porte em geral, em especial, os localizados na região semiárida, a problemática da violência doméstica e familiar ainda ocupa um espaço reduzido em estudos e pesquisas, a própria atenção dada pelo Estado em torno da questão é diminuída, na medida em que se percebe que praticamente inexistem equipamentos da rede de proteção às mulheres nesses espaços. No que se refere aos procedimentos metodológicos, trata-se de um estudo qualitativo realizado com 24 (vinte e quatro) mulheres pintadenses, 20 (vinte) delas estudantes do Colégio Estadual Normal de Pintadas que foram ouvidas em duas rodas de conversas realizadas no referido colégio sobre o tema proposto, e 04 (quatro) são mulheres que convivem ou em algum momento da vida conviveram com a violência doméstica e familiar e que participaram de entrevistas semiestruturadas. As considerações finais apontam que, para garantir os direitos previstos na Lei Maria da Penha para as mulheres que vivem em Pintadas, faz-se necessário o investimento na implantação dos equipamentos da rede de atendimento à mulher nessa localidade, bem como em políticas públicas que reflitam suas especificidades.
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Mostrar Abstract
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This research aimed to know and bring to the fore the narratives of women who were or are in situations of domestic and family violence living in the municipality of Pintadas-Ba, analyzing the manifestations of violence in their lives, how they react / face the problem and, the local barriers in confrontation. With regard to the municipality in question, it is a small bahian municipality located in the semi-arid region, in the Identity Territory Jacuípe Basin. The choice of this object was influenced, among other aspects, by the fact that in small municipalities in general, especially those located in the semi-arid region, the problem of domestic and family violence still occupies a small area in studies and research, State attention around the issue is diminished, as it is perceived that there is practically no equipment of the network to protect women in these spaces. As far as methodological procedures are concerned, this is a qualitative study carried out with 24 (twenty-four) women from Padova, 20 (twenty) of them from Pintadas Normal State College who were heard on two wheels of conversations held at said college on the proposed theme, and 04 (four) are women who live or at some point in their lives have lived with domestic and family violence and participated in semi-structured interviews. The final considerations point out that, in order to guarantee the rights provided for in the Maria da Penha Law for women living in Pintadas, it is necessary to invest in the implantation of the equipment of the women's care network in that locality, as well as in public policies that reflect their specificities.
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TAILANE DE JESUS SOUSA
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RESISTENCIA E INSUBMISSÃO: AS VOZES DAS MULHERES NEGRAS NA LITERATURA DE CONCEIÇÃO EVARISTO
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Orientador : IVIA IRACEMA DUARTE ALVES
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MEMBROS DA BANCA :
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IVIA IRACEMA DUARTE ALVES
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ROSANGELA JANJA COSTA ARAUJO
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ALVANITA ALMEIDA SANTOS
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Data: 29/04/2019
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O modo como o gênero é vivenciado pelas mulheres, por meio de e atravessado por outras categorias sociais, é um fator decisivo na compreensão das opressões que atingem os diferentes grupos de mulheres. Desse modo, um estudo feminista negro sobre a produção literária da escritora negra Conceição Evaristo, como este trabalho, precisa considerar a intersecção dos vetores raça e gênero na condução da construção narrativa. A partir da escrevivência, a autora mineira engendra um texto que aponta questionamentos pertinentes à experiência histórica da população negra e, principalmente, da mulher negra, destacando a dinâmica das relações de raça, classe, gênero, sexualidade e geração na produção dessas identidades. Sendo assim, parte do lugar de fala da mulher negra para desenvolver um projeto literário e político que reivindica o direito à existência social das mulheres negras. Partindo de uma perspectiva feminista negra antirracista e adotando a Análise do Discurso Crítica (ADC) como metodologia, esta dissertação analisa os romances Ponciá Vicêncio (2003) e Becos da Memória (2013), e o livro de contos Insubmissas Lágrimas de Mulheres (2016b). De modo que, investiga-se dois temas: a releitura do discurso histórico sobre a escravidão negra, sob a perspectiva da mulher negra; e a assunção do lugar de produtora de discursos e de afetividades como elemento na elaboração das identidades das mulheres negras.
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The way that gender is experienced by women, through other social categories, is a decisive factor in understanding of the oppressions that affect different groups of women. Therefore, a black feminist study about the literary production of the black writer Conceição Evaristo, like this study, needs to consider the intersection of the vectors race and gender in the conduction of narrative construction. From the writing and living, the author who was born in Minas Gerais, generates a text that points questions pertinent to the historical experience of the black population, and mainly of the black woman, highlighting the dynamics of the relations of race, class, gender, sexuality and generation in the production of these identities. Thus, part of the black woman's place of speech to develop a literary and political project that claims the right to social existence of black women. Starting from a black anti-racist feminist perspective and adopting Critical Discourse Analysis (CDA) as methodology, I analyze, in this dissertation, the novels Ponciá Vicêncio (2003) and Becos da Memória (2013), and the book of short stories Insubmissas Lágrimas de Mulheres (2016b). So, I chose to investigate the topics: the re-reading of the historical discourse about black slavery, from the perspective of the black woman; and the assumption of the discourse producer’s place and of affectivities as element in the elaboration of the black women identities.
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GABRIELA MONTEIRO ARAÚJO
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“MEDO NÓS TEM, MAS NÃO USA”: narrativas feministas rurais do Movimento da Mulher Trabalhadora Rural do Nordeste (MMTR-NE)
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Orientador : MARCIA DOS SANTOS MACEDO
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MEMBROS DA BANCA :
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ANDREA LORENA BUTTO ZARZAR
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MARCIA DOS SANTOS MACEDO
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ROSANGELA JANJA COSTA ARAUJO
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Data: 08/05/2019
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O Movimento da Mulher Trabalhadora Rural do Nordeste (MMTR-NE) é um movimento feminista rural, antirracista e agroecológico, construído por trabalhadoras rurais dos nove estados da Região Nordeste do Brasil. Juntas, estão há mais de trinta anos auto-organizadas na luta política e no fortalecimento de suas identidades diversas, articulando uma intensa produção de narrativas próprias, através de diferentes linguagens. O processo revolucionário de autodefinição das mulheres rurais – uma das chaves do pensamento feminista negro, que enfatiza o conteúdo produzido com caráter específico e autêntico, em substituição das imagens externamente definidas – está em franca oposição à narrativa hegemônica vinculada à matriz colonial de poder do cisheteropatriarcado branco capitalista. A partir de uma perspectiva negra e decolonial, o presente trabalho investiga a potência epistêmica das narrativas contra-hegemônicas produzidas pelas mulheres do MMTR-NE e como estas utilizam suas histórias para avançar em autonomia e manifestar a interrupção, a denúncia e a reparação da coisificação a que foram submetidas as categorias subalternizadas: o deslocamento da condição desumana de “objeto” para a dignidade de se afirmar sujeito e cobrar o reconhecimento disso.
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The Northeastern Movement of Rural Women (MMTR-NE) is a rural, anti-racist and agroecological feminist movement, built by rural workers from the nine states of the Northeast Region in Brazil. Together, they have been self-organized for over thirty years in the political struggle and in the strengthening of their diverse identities, articulating an significant production of their own narratives through different languages. The revolutionary process of self-definition of rural women - one of the keys of the black feminist thought, which emphasizes content produced with a specific and authentic character, replacing the externally defined images - is in open opposition to the hegemonic narrative linked to the colonial power matrix of the cisheteropatriarchy white capitalism. From a black and decolonial perspective, the present work investigates the epistemic power of the counter-hegemonic narratives produced by the MMTR-NE women and how they use their histories to advance their autonomy and to express the interruption, denunciation and reparation of the objectification to which the subalternized categories were subjected: the displacement of the inhuman condition of "object" to the dignity of declaring themselves subjects and to demand the recognition as such.
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SINTIA ARAÚJO CARDOSO
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LUTE COMO UMA MULHER NEGRA: DO SINDOMÉSTICO AO COLETIVO DE MULHERES CREUZA MARIA OLIVEIRA
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Orientador : ANGELA LUCIA SILVA FIGUEIREDO
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MEMBROS DA BANCA :
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ANGELA LUCIA SILVA FIGUEIREDO
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DENIZE DE ALMEIDA RIBEIRO
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VALERIA DOS SANTOS NORONHA
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Data: 20/05/2019
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A presente dissertação é resultado de uma pesquisa qualitativa realizada no Coletivo Creuza Maria de Oliveira buscando entender se e como elas contribuem com o fortalecimento do Sindoméstico. O período de realização do estudo foi de abril de 2016 a dezembro de 2018, tendo como lócus de pesquisa o Sindicato das Trabalhadoras Domésticas da Bahia – Sindoméstico/BA e posteriormente o Coletivo de Mulheres Creuza Maria Oliveira, de dezembro de 2016 a dezembro de 2018. Como metodologia de construção dos dados, foi utilizada a pesquisa etnográfica, tendo como técnica a observação participante realizada em reuniões de ambos os espaços e, como instrumentos de coleta de dados, a entrevista semiestruturada, a qual foi realizada com mulheres que integram o Sindoméstico e o Coletivo de Mulheres Creuza Oliveira, e a análise de documentos, publicações e arquivos do Sindoméstico. Como resultado da pesquisa apresenta-se que: O coletivo de mulheres Creuza Maria Oliveira surge como um instrumento de mobilização para fortalecer o Sindoméstico; nas suas reuniões, além de abordar os direitos e deveres das trabalhadoras domésticas, há a formação a respeito de temáticas como violência, combate ao racismo, trabalho doméstico no Brasil, empoderamento, autoestima; o Coletivo promove curso de alfabetização e incentivo à escolarização, cursos profissionalizantes, encaminhamentos para atendimento psicológico, e tem atuado fortemente na mobilização de mulheres a participar do Sindicato; há o entendimento sobra a intersecção de gênero, raça e classe, que atravessa o surgimento e as práticas do Sindicato bem como do Coletivo de Mulheres.
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The present dissertation is the result of a research where I tried to understand the effective actions of the Creuza Maria de Oliveira Collective trying to understand if and how they contribute to the strengthening of the Sindoméstico. The study period is from April 2016 to December 2018, with the work of the Union of Domestic Workers of Bahia - Sindoméstico / BA and later the Women's Collective Creuza Maria Oliveira from December 2016 to December 2018. As a methodology for the construction of the data, ethnographic inspiration research was used, having as a technique the participant observation performed in meetings of both spaces and, as instruments of data collection, the semi-structured interview, which was performed with women who integrate the Sindoméstico and the Creuza Oliveira Women's Collective, and the analysis of documents, publications and archives of Sindoméstico. As a result of the research it is presented that: The women's collective Creuza Maria Oliveira appears as an instrument of mobilization to strengthen the Sindoméstico; in its meetings, besides addressing the rights and duties of domestic workers, there is training on topics such as violence, combating racism, domestic work in Brazil, empowerment, self-esteem; the Collective promotes a literacy and incentive course for schooling, vocational courses, referrals for psychological care, and has been active in mobilizing women to join the syndicate; there is an understanding of the intersection of gender, race, and class that crosses the emergence and practices of the Union as well as the Collective of Women.
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VALENTINA PAZ BASCUR MOLINA
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Kümedungun: Trajetórias de vida e a escrita de si de mulheres poetas mapuche
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Orientador : MAIRA KUBIK TAVEIRA MANO
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MEMBROS DA BANCA :
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MAIRA KUBIK TAVEIRA MANO
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LEANDRO COLLING
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SUE ANGELICA SERRA IAMAMOTO
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Data: 05/06/2019
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A presente investigação pretende apresentar as trajetórias de vida de três escritoras mapuche, que tem se destacado no cenário literário chileno nas últimas décadas: Maribel Mora Curriao, Graciela Huinao e Rayen Kvyeh. A partir do diálogo entre as suas trajetórias de vida e obras, cabe nos perguntar, como as mulheres poetas mapuche criam os seus processos de subjetividade? A partir das suas narrativas de vida, consideramos que elas, através da criação literária, expressam formas de vida que se contrapõem às identidades impostas, sejam sociais, raciais étnicas e de gênero. Nosso objetivo é refletir acerca da construção das suas subjetividades através do ofício de escrever-se. Acreditamos na importância das análises voltadas para as experiências e trajetórias de mulheres mapuche, pois elas podem contribuir com a desconstrução dos imaginários coloniais, racistas e sexistas. As narradoras, escritoras e poetas têm registrado a luta para que as expressões artísticas do povo mapuche sejam reconhecidas pelo cânone literário, já que as dinâmicas de exclusão estão assentadas nas raízes da colonização europeia que valoriza a tradição escrita e o espanhol como língua oficial, e na formação dos Estados Nacionais que excluem as narrativas contrahegemônicas dos povos indígenas.
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The present research pretends to submit the life trayectory of three mapuche women writters, that have highlighted on chilean literary scene on last decades: Maribel Mora Curriao, Graciela Huinao and Rayen Kvyeh. From a dialogue between their life trayectory and literary work, we ask how the mapuche women writters create their subjectivity process? From their life narratives, we consider that, through literary criation, they express ways of life against imposed identities, that are social, racial, ethnical and about gender. Our objective is to reflect about the construction of their subjectibity through the craft of writting about herselves. We believe in the importance of analyses aimed to the experiences and trayectories about mapuche women, because they can contribute with the deconstruction of colonial, racist and sexist imaginaries. The narrators, women writters and poets have been recorded the struggle to mapuche artistic expressions be recognized by literary canon, which excludent dinamics are seated on the roots of European colonisation that appreciate the written tradition and Spanish as official language, and on the National States formation that excluded the indigenous people's narratives.
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Flávia Costa Cohim Silva
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Apesar das vozes femininas que entram neste microfone aqui: discursos da grande mídia e do Legislativo sobre estupro
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Orientador : VANESSA RIBEIRO SIMON CAVALCANTI
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MEMBROS DA BANCA :
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VANESSA RIBEIRO SIMON CAVALCANTI
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FELIPE BRUNO MARTINS FERNANDES
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SALETE MARIA DA SILVA
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MARIA ISABEL CORREIA DIAS
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Data: 04/07/2019
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O presente trabalho analisa qualitativamente discursos sobre estupro dos grandes conglomerados de comunicação e do Legislativo Federal (Câmara de Deputados e Senado Federal) entre 2016 e 2018. O ponto de partida foi o caso do estupro coletivo de uma jovem de dezesseis anos ocorrido em maio de 2016 no Rio de Janeiro. Devido a algumas peculiaridades do caso, como o fato de ter havido registros audiovisuais da violência divulgados em mídias sociais, sua presença nos noticiários nacionais foi intensa e incessante, embora efêmera. Poucos dias depois do episódio, o Senado Federal aprovou por unanimidade o PLS 618/2015, que torna o estupro coletivo crime, dentre outras modificações na legislação penal. Em março de 2018, o PL 5452/2016 foi aprovado na Câmara dos Deputados, também unanimemente. Esse processo legislativo deu origem a presente lei 13.718/2018. Objetivou-se entender os sentidos produzidos pela grande mídia acerca das temáticas de estupro, violência, autor, vítima e de que modo o Estado é demandado a responder as situações de violência sexual. Nos discursos do Legislativo, buscou-se compreender a produção de sentido sobre as mesmas temáticas, mas também interpretando a mídia de massas como um espaço de divulgação da opinião pública sobre os casos de violência e sobre quais respostas estatais são exigidas. As categorias temáticas são analisadas a partir de referenciais teóricos feministas, da criminologia crítica e do abolicionismo penal, levando-se em consideração outras ferramentas analíticas também, como a interseccionalidade e a Racionalidade Penal Moderna. Nessa esteira, é estabelecida uma mirada crítica à criminalização e aumento de penas como a única e/ou mais relevante solução aos conflitos sociais. Embora considere importante fugir do reducionismo e simplismo em rotular de punitivistas os movimentos progressistas que buscam o sistema de justiça criminal para resolver suas questões, são igualmente relevantes as reflexões sobre seu funcionamento no seio destes movimentos, em especial os feminismos.
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The present work qualitatively analyzes discourses about rape of the large communication conglomerates and the Federal Legislative (Chamber of Deputies and Federal Senate) between 2016 and 2018. The starting point was the case of the collective rape of a sixteenyear-old girl in May 2016 in Rio de Janeiro. Due to some peculiarities of the case, such as the fact that there were audiovisual records of violence disclosed in social media, its presence in the national news was intense and incessant, although ephemeral. A few days after the episode, the Federal Senate unanimously approved PLS 618/2015, which makes collective rape a crime, among other changes in criminal law. In March 2018, PL 5452/2016 was approved by the Chamber of Deputies, also unanimously. This legislative process gave rise to law 13,718 / 2018. The objective was to understand the meanings produced by the mainstream media about the themes of rape, violence, author, victim and how the State is required to respond to situations of sexual violence. In the speeches of the Legislature, it was sought to understand the production of meaning on the same themes, but also interpreting the mass media as a space for the dissemination of public opinion on cases of violence and on what state responses are required. The thematic categories are analyzed based on feminist theoretical references, critical criminology and penal abolitionism, taking into consideration other analytical tools, such as intersectionality and modern penal rationality. In this wake, a critical look at the criminalization and increase of penalties is established as the only and / or most relevant solution to social conflicts. Although it considers it important to flee from reductionism and simplism in labeling punitive movements of progressive movements that seek the criminal justice system to resolve their issues, reflections on their functioning within these movements, especially feminisms, are equally relevant.
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VANESSA DE SANTANA SANTOS
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ADESÃO E TRAJETÓRIA DAS DISCENTES NEGRAS NO CURSO DE SERVIÇO SOCIAL DA UFBA
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Orientador : VALERIA DOS SANTOS NORONHA
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MEMBROS DA BANCA :
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FLÁVIA DA SILVA CLEMENTE
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MARCIA SANTANA TAVARES
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VALERIA DOS SANTOS NORONHA
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Data: 09/08/2019
Ata de defesa assinada:
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Esta dissertação investiga a trajetória acadêmica das estudantes do curso de Serviço Social da UFBA e o modo como experienciam a universidade, através da exploração do processo de trajetória e permanência acadêmica com 13 estudantes negras do curso. E ao realizar esses levantamentos o racismo de gênero, bem como a condição socioeconômica das estudantes guiaram todos os debates desenvolvidos neste estudo. Ao realizar uma pesquisa acadêmica com recorte racial e de gênero, os resultados perpassaram pelos reflexos desses eixos de opressão, em virtude disso a pesquisa faz uso do levantamento histórico para compreender e explicar uma realidade atual possível de ser explicada através da história. A permanência foi algo bastante pontuado na pesquisa, o condição financeira impacta na estadia na universidade, recorrendo ao questionamento dessas relações socioeconômicas de caráter racial e de gênero, bem como a crítica sobre a efetividade dos programas de permanência da UFBA, o que reforça a importância do debate intersecional de gênero e raça no Serviço Social. Utilizo como orientação teórico-metodológica as entrevistas realizadas com 13 estudantes negras do curso de Serviço Social da UFBA, adotando o roteiro de entrevista como técnica de investigação composta por um conjunto de questões que são submetidas às pessoas com o propósito de obter informações sobre conhecimentos, crenças, sentimentos, valores, interesses, expectativas e etc. (GIL, 2008). Os levantamentos foram realizados para desvendar as questões que perpassam a vida acadêmica, pessoal e coletiva dessas estudantes.
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This dissertation investigates the academic trajectory shes of the students of the UFBA Social Service course and the way they experience the university, by exploring the process of academic trajectory and permanence with she 13 black students of the course. And in conducting these surveys, gender racism as well as the socioeconomic status of the students guided all the debates developed in this study. In conducting a racial and gender-based academic research, the results permeated the reflections of these axes of oppression, because of this research uses the historical survey to understand and explain a current reality that can be explained through history. The permanence was quite punctuated in the research, the financial condition impacts the stay in the university, resorting to the questioning of these racial and gender socioeconomic relations, as well as the criticism about the effectiveness of UFBA permanence programs, which reinforces the importance of the intersectional debate of gender and race in Social Work. I use as theoretical-methodological guidance the interviews conducted with she 13 black students of the UFBA Social Work course, adopting the interview script as a research technique composed of a set of questions that are submitted to people for the purpose of obtaining information on knowledge, beliefs, feelings, values, interests, expectations and so on. (GIL, 2008). The surveys were conducted to unravel the issues that permeate the academic, personal and collective lives shes of these students.
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MARIA MIDLEJ BASTOS
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(Não) Manda Nudes: A violência contra as meninas e mulheres na internet e os mecanismos de enfrentamento pelas vítimas da "pornografia de vingança" no ordenamento jurídico brasileiro
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Orientador : VANESSA RIBEIRO SIMON CAVALCANTI
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MEMBROS DA BANCA :
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VANESSA RIBEIRO SIMON CAVALCANTI
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MARCIA SANTANA TAVARES
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SHEILA MARTA CARREGOSA ROCHA
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Data: 05/09/2019
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Inserida na linha de pesquisa Gênero, Poder e Políticas Públicas, a presente dissertação tem como objetivo analisar o tratamento dispensado pelo ordenamento jurídico brasileiro, aos crimes virtuais, especificamente a pornografia de vingança (PV). Considera os aspectos históricos, sociais e culturais que permitem identificar o objeto de estudo, como violência de gênero, através de uma análise da sociologia jurídica, criminologia crítica e epistemologias feministas. Por meio de um mapeamento dos mecanismos existentes de enfrentamento à violência de gênero na internet, sugere reflexão acerca das aplicações e mudanças jurídicas propostas para lidar com a questão, no que diz respeito ao combate e punição à prática e à garantia do efetivo acesso aos mecanismos de enfrentamento pelas mulheres em condição de vítimas. Para tanto, leva em consideração levantamento bibliográfico, documentação aberta e arquivos da mass media regional. Os procedimentos metodológicos e instrumentos de coleta são definidos pela abordagem qualitativa, de caráter jurídico-documental, utilizando como campo observatório a própria internet. Através de uma análise da sociologia jurídica, propõe discussão acerca da adequação do tratamento dispensado à pornografia de vingança pelo ordenamento jurídico brasileiro no que diz respeito ao efetivo combate à prática e proteção à integridade das vítimas. Seguindo, portanto, metodologia multireferenciada e baseada predominantemente em corpus documentae escrito e de origem pública, os casos serão acessados através de duas frentes: comunicação social e instância judiciária. Buscou-se concretizar a problemática estudada através do levantamento de casos havidos no Estado da Bahia e amplamente noticiados, entre os anos de 2013 e 2018, analisando como são retratados e como se desenvolvem os discursos no campo judicial ou fora deste, a fim de verificar a efetividade dos aparatos judiciais e legislativos disponíveis. A análise dos discursos jurisprudenciais e legislações aplicáveis permite identificar como se dá o enfrentamento dos casos de pornografia de vingança no Brasil. Como resultado, a presente pesquisa tece crítica à criminalização da pornografia de vingança, por entender que incluí-la no rol de práticas criminosas não combate de maneira eficaz e efetiva, a verdadeira vicissitude social em que consiste a violência de gênero, seja qual for a sua forma de manifestação. Aponta, portanto, a necessidade de investimento, pelo Estado, em políticas públicas de educação e segurança na internet.
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Inserted in the Research Line Gender, Power and Public Policy, this master`s thesis aim`s to analyze the treatment given by the Brazilian legal system to cybercrimes, specifically revenge porn, focusing on the State of Bahia. Considering the historical, social and cultural aspects that allow to identify it while demonstration of the gender violence, through an analysis of legal sociology, critical criminology and feminist epistemologies. Through a mapping of the existing mechanisms of confront with gender violence on the Internet, it suggests reflection on the proposed legal changes and application proposed to address the issue with regard to combating and punishing the practice and ensuring effective access to coping mechanisms by women who are victims. To this end, it takes into consideration bibliographic survey, open documentation and archives of the regional mass media. The methodological procedures and collection instruments are defined by the qualitative approach, of legal and documentary nature, using the internet itself as an observatory field. Through an analysis of legal sociology, it proposes a discussion about the adequacy of the treatment given to revenge pornography by the Brazilian legal system regarding the effective combat to the practice and protection of the integrity of the victims. Following, therefore, a multi-referenced methodology based predominantly on corpus documental and written and of public origin, the cases will be accessed through two fronts: media and court. The analysis of the jurisprudential discourses and applicable laws allows us to identify how to deal with revenge pornography cases in Brazil. As a result, this research criticizes the tendency to criminalize the practice, concluding that because it is true social vicissitude, there is a lack of public policies to combat gender violence.
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Elen Taline Silva de Carvalho
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Mulheres negras na construção de autodefinições: uma análise de suas escritas para o Blogueiras Negras
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Orientador : MAIRA KUBIK TAVEIRA MANO
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MEMBROS DA BANCA :
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ROSANE DA SILVA BORGES
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MAIRA KUBIK TAVEIRA MANO
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ROSANGELA JANJA COSTA ARAUJO
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Data: 14/11/2019
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As configurações complexas da interconexão de opressões que atravessa/conforma a realidade das mulheres negras brasileiras, gerando um contexto de desigualdades, requerem criatividade no processo de luta e superação. Esta pesquisa aceita o convite/desafio de Audre Lorde e a tarefa proposta por Jurema Werneck para que transformemos nosso silêncio em linguagem e ação, seguindo na construção de nossos próprios termos. Objetivando investigar a construção de identidades das mulheres negras contemporâneas no ciberespaço, foram avaliados os textos disponíveis no site Blogueiras Negras (BN), através da metodologia da Análise de Conteúdo, fundamentando-se nas teorias que surgem a partir de epistemologias feministas negras e decoloniais. Observou-se que o BN pode ser considerado um “interior de articulação”, no qual as mulheres negras que integram e as que, eventualmente, transitam por ele podem coletivamente recorrer a novos repertórios criados por elas próprias em outros espaços coletivos, ou apenas neste, para comporem suas identidades.
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The complex and interconnected configurations of oppressions that crosses/shapes the reality of Brazilian black women, generates a context of inequalities, requiring creativity in the process of struggle and overcoming. This research accepts Audre Lorde’s invitation/challenge and Jurema Werneck’s task to transform our silence into language and action, pursuing the construction of our own terms. In order to investigate the construction of contemporary black women's identities in cyberspace, the texts available on the Blogueiras Negras website (BN) were evaluated using the Content Analysis methodology and based on theories that emerge from black and decolonial feminist epistemologies. It was observed that BN can be considered as an "inner articulation", in which the black women who integrate and those who eventually transit through it can collectively appeal to new repertoires created by themselves in other collective spaces, or only in this, to draw up their identities.
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LETÍCIA WONS
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“Introduzindo o primeiro produto menstrual que não absorve nada”: coletores menstruais e transformações nas ordens prático-simbólicas da menstruação
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Orientador : ANGELA MARIA FREIRE DE LIMA E SOUZA
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MEMBROS DA BANCA :
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ANGELA MARIA FREIRE DE LIMA E SOUZA
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CECILIA MARIA BACELLAR SARDENBERG
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IZAURA SANTIAGO DA CRUZ
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Data: 12/12/2019
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O coletor menstrual é um objeto de silicone em formato de taça a ser inserido no canal vaginal para recolher o fluxo da menstruação. Como o substantivo sugere, ele coleta o sangue uterino ao invés de absorvê-lo, característica única entre os dispositivos menstruais. Sua invenção remonta a 1937, atravessando diferentes momentos de tentativas de comercialização; no Brasil, foi somente na última década que conquistou um público consumidor. A fim de compreender sua tardia emergência, esta pesquisa tem como objetivo investigar as transformações nas ordens prático-simbólicas da menstruação que o uso do “copinho” vem promovendo. Para tanto, destaco dois elementos orientadores: por um lado, ele apresenta propriedades que demandam acuidade de percepção às características únicas dos corpos das pessoas que o utilizam e possibilita um contato inédito ao sangue menstrual invulnerado em cor, cheiro, textura e volume, tensionando estigmas menstruais e processos correntes de alienação corporal. Por outro, a disseminação do coletor ocorre no Brasil a partir de redes de mulheres que constroem conhecimento através da troca de suas experiências, num movimento horizontalizado que desafia normas de etiqueta menstrual, imperativos de manter a menstruação sob a alcunha do segredado e rearticula forças na disputa pelo poder simbólico da menstruação. Argumento que a partir do uso desse dispositivo estão ocorrendo transformações nos discursos considerados legítimos sobre corpo, saúde, sexualidade e autonomia, principalmente no que concerne à autoridade médica e midiática frente à percepção corporal desenvolvida pelas usuárias do copinho. Esta pesquisa está alinhada aos preceitos epistemológicos do feminismo perspectivista, encarando criticamente os valores de objetividade, racionalismo e fundacionalismo que ocultam o viés androcêntrico na produção de saber científico. A fim de afinar posicionamento epistemológico, metodologia e as qualidades próprias do assunto em investigação, elenco como ferramenta de coleta de dados a técnica de grupos focais, procurando acessar esse tipo de conhecimento em rede no momento mesmo da pesquisa. Em três encontros com mulheres usuárias de coletor menstrual na cidade de Salvador, investigo a difusão de novos valores e costumes acerca do sangue menstrual.
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Menstrual cup is a bell-shaped silicon object designed to be inserted inside the vagina in order to gather menstrual fluids. It collects uterine blood instead of absorbing it, an unique feature among menstrual devices. Its invention goes back to 1937, going through different moments in attempting to commercialize it; in Brazil, it was only on the last decade that the cup has conquered its own public. Trying to understand this late emergency, the aim of this research is to investigate transformations that the cup has been promoting in practical-symbolic orders of menstruation. To archieve that, two main elements are focused: first, this device presents properties that demand acuity of perception to the unique body characteristics of the ones who use it and it also makes possible an unprecedented contact to menstrual blood unscathed in color, texture, smell and volume, tensioning menstrual stigma and current body alienation processes. Second, the cup’s diffusion in Brazil occurs through women’s networks that build knowledge exchanging experiences, in a horizontal movement that defies menstrual etiquette norms, imperatives of keeping menstruation under secrecy and rearticulates forces competing for menstruation symbolic powers. I argue that through the usage of this device transformations in legit speeches about body, health, sexuality and autonomy are occurring, especially in what concerns to medical and media authority confronted by body perception developed by cup’s users. This research is aligned to epistemological precepts of feminist perspectivism, facing critically objectiveness, rationalism and fundacionalism values that hide androcentric bias in scientific knowledge production. In order to tune epistemological positioning, methodology and the own qualities of the subject in question, I choose as data collecting tool the technique of focal groups, looking for access this kind of networked knowledge in the very moment of research. In three meetings with menstrual cup users in Salvador city, I investigate the diffusion of new values and manners regarding menstrual blood.
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Carolina Barbosa de Lira
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“MEU CORPO AINDA TEM MUITO O QUE DIZER”: O ENVELHECIMENTO NA PERSPECTIVA DE MULHERES BAILARINAS
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Orientador : ALDA BRITTO DA MOTTA
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MEMBROS DA BANCA :
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ALDA BRITTO DA MOTTA
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MARCIA DOS SANTOS MACEDO
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LIA DA ROCHA LORDELO
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Data: 20/12/2019
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Inserida na linha de pesquisa Gênero, desigualdades e alteridades do Programa de Pós-graduação em Estudos Interdisciplinares sobre Mulheres, Gênero e Feminismo da Universidade Federal da Bahia, essa dissertação se debruça sobre as temáticas de gênero e geração, buscando compreender como o envelhecimento é vivenciado segundo a perspectiva de mulheres bailarinas. A pesquisa foi desenvolvida em uma abordagem interdisciplinar, visto que nenhuma disciplina detém o monopólio do estudo do envelhecimento. O referencial teórico foi pautado principalmente em estudos sociológicos e antropológicos. A metodologia adotada para construção da pesquisa da pesquisa, além da pesquisa bibliográfica, tomou como base uma abordagem qualitativa, mediante um processo de triangulação metodológica, através uso de pesquisa documental, entrevistas semi-estruradas e observação participante. Ao todo, vinte e duas bailarinas – com idades de 28 até 65 anos – foram entrevistadas e acompanhadas em seu ambiente de trabalho, descortinando para a pesquisadora uma enorme diversidade de experiências, percepções e sentimentos diante do desdobrar de cada curso de vida. Entendendo a vida como processo e partindo do pressuposto de que esse processo não é vivenciado da mesma forma por todas as pessoas, o campo e análise de dados revelaram as múltiplas possibilidades sociais e culturais que permeiam a experiência de envelhecer dançando.
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Inserted in the research line Gender, Inequalities and Alterities of the Graduate Program in Interdisciplinary Studies on Women, Gender and Feminism of the Federal University of Bahia, this dissertation focuses on the themes of gender and generation, seeking to understand how aging is experienced. from the perspective of female dancers. The research was developed in an interdisciplinary approach, since no discipline holds the monopoly of the study of aging. The theoretical framework was based mainly on sociological and anthropological studies. The methodology adopted for the construction of research research, in addition to bibliographic research, was based on a qualitative approach, through a methodological triangulation process, through the use of documentary research, semi-structured interviews and participant observation. In all, twenty-two ballerinas - aged 28 to 65 - were interviewed and accompanied in their work environment, revealing for the researcher a huge diversity of experiences, perceptions and feelings in the unfolding of each course of life. Understanding life as a process and assuming that this process is not experienced in the same way by all people, the field and data analysis revealed the multiple social and cultural possibilities that permeate the experience of aging dancing. Keywords: Gender, generation, aging, dancer, body.
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Teses |
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FLORITA CUHANGA ANTÓNIO TELO
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Autonomia reprodutiva entre as Nkento angolanas: narrativas e escolhas
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Orientador : FELIPE BRUNO MARTINS FERNANDES
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MEMBROS DA BANCA :
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FELIPE BRUNO MARTINS FERNANDES
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ANGELA LUCIA SILVA FIGUEIREDO
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SALETE MARIA DA SILVA
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CRISTIANE SANTOS SOUZA
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PATRICIA ALEXANDRA GODINHO GOMES
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Data: 22/03/2019
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Esta pesquisa se debruça sobre a autonomia reprodutiva em Angola. Desde uma perspectiva pós-colonial, fazemos uma análise crítica ao conceito dos direitos reprodutivos, de onde advém a definição de autonomia reprodutiva. É a partir do resultado desta problematização que analisamos o processo de construção da autonomia reprodutiva em Angola. Através de uma pesquisa qualitativa, que privilegia a etnografia, a tese analisa a construção da autonomia reprodutiva em Angola, por meio das histórias de vida de cinco mulheres angolanas que escolheram não ter filha/o, ou ter apenas um/a. Para tal são exploradas as concepções de gênero, mulher, família e maternidade nas múltiplas culturas locais, bem como as trazidas pela colonização. Constatamos assim que o ponto central é a autopercepção de que se é sujeito de direitos, que pode fazer as suas próprias escolhas. Esta visão do self é construída mediante o modelo materno (e paterno) que tiveram dentro de casa. Um contexto em que as categorias mãe – mulher – esposa são tidas como interligadas, mas não indissociáveis. Outrossim, a autonomia reprodutiva é exercida de modo compartilhado entre a mulher e a família materna, mais do que com marido, principalmente por representar a continuidade da família, do nome, da cultura. A gravidez não é um ato isolado e diz respeito a todas/os. Entretanto, as transformações da organização familiar e social têm propiciado uma mudança de paradigma reprodutivo, dando lugar a novas formas de exercício da autonomia reprodutiva.
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This study focuses on the reproductive autonomy in Angola. From a postcolonial perspective, we perform a critical analysis of the concept of reproductive rights, from which the definition of reproductive autonomy comes. Is from the results of this problematic that we investigate the reproductive autonomy construction process in Angola. Through a qualitative research that focuses on ethnography, the thesis analyzes the construction of reproductive autonomy in Angola, by means of the life stories of five Angolan women who chose not to have children, or have only one. For this were explored gender, woman, family and motherhood conceptions in the multiple local cultures, as well as in the ones brought by colonization. We then realize that the central point is the self-perception of being an individual with guaranteed rights, which can make the own choices. This self-view, is built upon the maternal model (and parental) experienced in the home. A perspective in which the categories mother - women - wife are seen as interconnected, but not inseparable. Furthermore, reproductive autonomy is exercised in shared mode between the woman and the maternal family, rather than with her husband, mainly because it represents the continuity of the family, the name and the culture. Pregnancy is not an isolated act and concerns everyone. However, the transformation of the family and social organization has led to a change in reproductive paradigm, giving way to new forms of exercise of reproductive autonomy.
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FRANCISCO LEAL DE ANDRADE
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FORMAÇÃO DE TERAPEUTAS OCUPACIONAIS NO BRASIL - um estudo de gênero
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Orientador : ANGELA MARIA FREIRE DE LIMA E SOUZA
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MEMBROS DA BANCA :
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ANGELA MARIA FREIRE DE LIMA E SOUZA
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MARCIA SANTANA TAVARES
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SILVIA LUCIA FERREIRA
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ADRIANA MIRANDA PIMENTEL
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MARCIA QUEIROZ DE CARVALHO GOMES
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TEREZA CRISTINA PEREIRA CARVALHO FAGUNDES
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Data: 25/03/2019
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Esta pesquisa tem como objetivo analisar, na perspectiva dos Estudos Feministas, o processo de inserção da temática de gênero na formação técnica e científica de terapeutas ocupacionais no Brasil, considerando: as bases legais nacionais, as perspectivas, propostas e ações institucionais e as percepções de docentes quanto à pertinência e relevância dos Estudos de Gênero para a formação de profissionais. É um Estudo de Caso sobre a realidade dos cursos de Terapia Ocupacional do território nacional que, no ano de 2016 (início da coleta de dados) encontravam-se: reconhecidos pelo MEC, ativos, com vagas para entrada abertas, e ao menos uma turma de egressos com trabalhos de conclusão de curso finalizados. Assim, o campo de investigação é representado pelo conjunto total de cursos de terapia ocupacional com estas características, identificados em 34 Instituições de Ensino Superior. Para a compreensão sobre a realidade brasileira do status curricular da categoria Gênero na formação graduada em terapia ocupacional, foi necessário tomar os Estudos de Gênero e da Ciência Ocupacional como principais referenciais teóricos. Metodologicamente, trata-se de uma pesquisa qualitativa, situada epistemologicamente no Feminismo Perspectivista, constituindo-se em um estudo de caso do tipo único de amplo espectro. As fontes de dados elencadas para esta pesquisa foram: as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Terapia Ocupacional; 34 Projetos Políticos Pedagógicos/ Projetos Pedagógicos de Cursos; 34 Matrizes Curriculares; 935 Resumos de Trabalhos de Curso disponibilizados por 21 dos 34 cursos; 413 Currículos Lattes dos/as professores/as que compõem o corpo docente efetivo dos 34 cursos; e 49 questionários de pesquisa, respondidos por docentes de 28 dos 34 cursos estudados. Foram utilizados elementos metodológicos da Pesquisa Documental e Questionário de Pesquisa para a identificação dos dados necessários para análise e triangulação. Para a compreensão dos dados obtidos nos discursos textuais dos documentos, a Análise de Discurso foi utilizada a partir das quatro categorias analíticas que emergiram na pesquisa: Identidade e Diversidade de Gênero, Corpo e Sexualidade; Gênero e Saúde; Gênero e Violência; e Gênero e outras Interseccionalidades. No caso dos dados obtidos nos questionários de pesquisa, foi realizada uma análise qualitativa sobre as percepções de docentes a respeito da inserção curricular da temática de gênero, considerando aspectos disciplinares e transversais presentes nos processos de ensino, pesquisa e extensão de seus cursos. Os dados obtidos nas pesquisas documentais revelam importantes lacunas referentes à inserção da temática de gênero na formação de terapeutas ocupacionais, e apresentam com significativa convergência entre os diferentes documentos, apontadas no processo de triangulação destes dados. Os dados obtidos nos questionários de pesquisa revelam as percepções dos/as docentes sobre a relevância da temática de gênero, além das percepções de que a temática de gênero está inserida em seus cursos. A triangulação dos dados revela importantes divergências entre os discursos textuais analisados nos diferentes documentos e as percepções dos docentes identificadas nos questionários de pesquisa, o que aponta para a necessidade de investigações específicas voltadas ao esclarecimento deste fato.
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This research aims at analyzing, from the perspective of Feminist Studies, the process of insertion of the gender theme into the technical and scientific training of occupational therapists in Brazil, considering: national legal bases, institutional perspectives, proposals and actions and perceptions of regarding the relevance of Gender Studies for the training of professionals. It is a Case Study about the reality of Occupational Therapy courses in the national territory, which in 2016 (beginning of data collection) were: recognized by the MEC, assets, with open entry slots, and at least one class of graduates with completed course work. Thus, the field of investigation is represented by the total set of courses of occupational therapy with these characteristics, identified in 34 Institutions of Higher Education. To understand the Brazilian reality of the curricular status of the Gender category in the graduate training in occupational therapy, it was necessary to take the Gender Studies and Occupational Science as the main theoretical references. Methodologically, this is a qualitative research, located epistemologically in Standpoint Theory, constituting itself in a case study of the unique type of broad spectrum. The data sources listed for this research were: the National Curricular Guidelines of the Undergraduate Course in Occupational Therapy; 34 Political Educational Projects / Courses Pedagogical Projects; 34 Curricular Matrices; 935 Abstracts of course work provided by 21 of 34 courses; 413 Curricula Lattes of the teachers who make up the effective faculty of the 34 courses; and 49 research questionnaires, answered by professors from 28 of the 34 courses studied. Methodological elements of the Documentary Research and Research Questionnaire were used to identify the data needed for analysis and triangulation. For the understanding of the data obtained in the textual discourses of the documents, the Discourse Analysis was used from the four analytical categories that emerged in the research: Identity and Diversity of Gender, Body and Sexuality; Gender and Health; Gender and Violence; and Gender and other Intersections. In the case of the data obtained in the research questionnaires, a qualitative analysis was carried out on the teachers' perceptions regarding the curricular insertion of the gender theme, considering the disciplinary and transversal aspects present in the teaching, research and extension processes of their courses. The data obtained in the documentary research reveal important gaps regarding the insertion of the gender theme in the training of occupational therapists, and present with significant convergence between the different documents, pointed out in the triangulation process of these data. The data obtained in the research questionnaires reveal the teachers' perceptions about the relevance of the gender theme, as well as the perceptions that the gender theme is included in their courses. The triangulation of the data reveals important divergences between the textual discourses analyzed in the different documents and the perceptions of the teachers identified in the research questionnaires, which points to the need for specific investigations aimed at clarifying this fact.
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LÉA MENEZES DE SANTANA
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Quando o feminismo entra em cena: cinema e pornografias por mulheres
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Orientador : LINA MARIA BRANDAO DE ARAS
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MEMBROS DA BANCA :
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DARLANE SILVA VIEIRA ANDRADE
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LINA MARIA BRANDAO DE ARAS
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MAIRA KUBIK TAVEIRA MANO
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RAÍSSA ÉRIS GRIMM
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SIMONE BRANDÃO SOUZA
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Data: 26/03/2019
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ANNI DE NOVAIS CARNEIRO
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FEMINÁRIA MUSICAL: SAÚDE, ARTIVISMOS E PEDAGOGIA FEMINISTA NO CONTEXTO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA
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Orientador : LAILA ANDRESA CAVALCANTE ROSA
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MEMBROS DA BANCA :
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LAILA ANDRESA CAVALCANTE ROSA
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MAIRA KUBIK TAVEIRA MANO
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DARLANE SILVA VIEIRA ANDRADE
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EDUARDO DAVID DE OLIVEIRA
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DENISE VIEIRA DA SILVA
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Data: 19/09/2019
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Esta tese consiste em uma investigação acerca das trajetórias das participantes da Feminária Musical: Grupo de Pesquisa e Experimentos Sonoros, grupo artivista híbrido da Escola de Música e do Núcleo de Estudos Interdisciplinares sobre a Mulher da Universidade Federal da Bahia, no que tange à sua produção de conhecimento sobre mulheres e música no Brasil, com destaque para as compositoras e este lugar potente da criação musical como espaço de poder e suas experimentações autorais poético-musicais e performáticas. As hipóteses iniciais referiam-se à compreensão de uma potente experiência de Pedagogia Feminista, com um caráter afetivo e de promoção de saúde experimentado na Feminária Musical. E, ainda, havia uma hipótese de reconhecimento da Universidade como espaço de contradição, potência de crescimento e experimentação de relações saudáveis, como também espaço de experiências densas, violentas nutridas pelas matrizes de desigualdades racismo, sexismo, LGBT+fobia, classismo etc. Apoiada em autoras dos Feminismos Negro e Pós-Colonial, com destaque para Sueli Carneiro, Lélia Gonzalez, Glória Anzaldúa, Audre Lorde, bellhooks e Nilma Lino Gomes, indicam-se as compreensões acerca dos enlaces entre Saúde, Saúde Mental, Bem Viver, Afetividade, Pedagogia Feminista e Autocuidado. São investigadas as experiências vividas na Universidade, com destaque para a experiência no referido grupo, bem como, as repercussões dessa experiência grupal e artivismos, com relação à subjetivação e movimentos de resistência, ou, ainda, à existência experimentada com saúde e afeto que também me atravessam enquanto mulher negra e participante desde o final do ano de 2014, sendo, portanto, uma pesquisa participante engajada e feminista. A metodologia consistiu em uma investigação qualitativa, na qual foram entrevistadas 26 pessoas com base em um questionário de entrevistas semi-estruturado. Os dados coletados foram amplificados com base na epistemologia qualitativa, através da análise de conteúdo. Os resultados encontrados no estudo corroboraram as hipóteses levantadas inicialmente. A Feminária Musical, de fato, apresenta-se como um grupo extremamente potente, que, através de uma Pedagogia Feminista e do artivismo, implicada com uma construção de saber e relações libertárias mantém-se como espaço ímpar dentro da Universidade.
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This thesis consists of an investigation about the trajectories of the participants of the Feminine Musical: Research and Sound Experiments Group - hybrid artivist group of the School of Music and the Center for Interdisciplinary Studies in Women of the Federal University of Bahia, about its author. poetic-performative in the group and the university in general. The initial hypotheses referred to the understanding of a powerful experience of Feminist Pedagogy, with an affective and health-promoting character experienced in the Feminine Musical. In addition, there was a hypothesis of recognition of the University as a space of contradiction, power of growth and experimentation of healthy relationships, as well as a space of dense and violent experiences fed by the matrices of racism, sexism, LGBTH + phobia, classism, etc. . With the support of the authors of black and postcolonial feminisms, with emphasis on Sueli Carneiro, Lélia González, Gloria Anzaldúa, Audre Lorde, bell hooks and Nilma Lino Gomes, understanding the links between Health, Mental Health, Healthy Living, Affectivity, Pedagogy. feminist and self-care. The experiences lived at the University are investigated, with emphasis on the experience of the referred group, as the repercussions of this group experience, the artivisms, in relation to the movements of subjectivity and resistance or even the existence lived with health and affection. The methodology consists of a qualitative investigation, in which 26 people were interviewed based on a semi-structured interview questionnaire. The collected data were amplified based on qualitative epistemology, through content analysis, and the results found in the study corroborated the hypotheses raised initially. The female musical, in fact, is presented as an extremely powerful group, which through feminist pedagogy and artivism involved with the construction of knowledge and libertarian relations, remains a unique space within the University.
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ANDERSON EDUARDO CARVALHO DE OLIVEIRA
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Percepções feministas sobre a oferta de serviços de responsabilização e educação para homens autores de violência contra as mulheres
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Orientador : MARCIA SANTANA TAVARES
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MEMBROS DA BANCA :
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MARCIA SANTANA TAVARES
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SALETE MARIA DA SILVA
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MARIANA THORSTENSEN POSSAS
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ALINNE DE LIMA BONETTI
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BENEDITO MEDRADO DANTAS
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Data: 25/10/2019
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Desde os anos de 1980 são catalogados, mundialmente, trabalhos com homens autores de violência contra mulheres como estratégia para o enfrentamento desta grave modalidade de violação aos direitos humanos. No Brasil, os debates sobre o atendimento a homens autores de violência ganharam força a partir da edição da Lei nº 11.340/2006 – Lei Maria da Penha que, em seu bojo, incorporou tal perspectiva. No entanto, a literatura feminista a respeito deste tema ainda é escassa, não apenas porque recente, mas principalmente por nunca ter sido um ponto central para os movimentos feministas e de mulheres. Na tentativa de minimizar esta lacuna, busco analisar as percepções feministas acerca da oferta dos serviços de responsabilização e educação para homens autores de violência contra as mulheres. Para tanto, valho-me de análise documental e entrevistas semiestruturadas e semidiretivas realizadas com pessoas que se autodeclaram feministas e com participação nos processos de formulação/monitoramento da Lei Maria da Penha ou implantação/implementação dos referidos serviços e programas. Ao final, além de apontar para a insuficiência das respostas meramente punitivas dadas pelo sistema de justiça criminal, apresento aspectos fundamentais à construção de um modelo sólido e efetivo de intervenção junto a homens autores de violência.
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Since the 1980s, works have been cataloged worldwide with men who perpetrated violence against women as a strategy for addressing this serious form of violation of human rights. In Brazil, the debates about education and accountability services to men perpetrators of violence gained strength from the edition of Law No. 11.340 / 2006 - Maria da Penha Law that, in its core, incorporated such perspective. However, feminist literature on the subject is still scarce, not only because it is recent, but mainly because it has never been central to feminist and women's movements. In an attempt to minimize this gap, I seek to analyze feminist perceptions about the provision of accountability and education services for men who have committed violence against women. To this end, I use document analysis and semi-structured and semi-directional interviews conducted with people who identify themselves as feminists and with participation work in the formulation / monitoring processes of the Maria da Penha Law or implementation of these services and programs. In the end, besides pointing to the insufficiency of the merely punitive answers given by the criminal justice system, I present fundamental aspects to the construction of a solid and effective model of intervention with male perpetrators of violence.
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VANDERLAY SANTANA REINA
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Gênero e Sindicalismo: um estudo das trajetórias e experiências de militantes sindicais no Sinergia, Bahia, entre 1970 e 1990.
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Orientador : LINA MARIA BRANDAO DE ARAS
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MEMBROS DA BANCA :
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ALDA BRITTO DA MOTTA
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CLOVES LUIZ PEREIRA OLIVEIRA
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LINA MARIA BRANDAO DE ARAS
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MICHEL JEAN MARIE THIOLLENT
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SAMIRA SAFADI BASTOS
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Data: 28/11/2019
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Esta tese apresenta, como prisma central, traçar e discutir não apenas as trajetórias e experiências – no campo do gênero e do sindicalismo – de militantes sindicais, articuladas às interseções entre as dimensões de gênero, raça/etnia e classe social numa perspectiva feminista, mas também os desdobramentos em torno do militantismo, tendo em vista a realidade do Sindicato dos Trabalhadores das Indústrias de Energia Hidro e Termo-Elétrica do Estado da Bahia – SINERGIA, em Salvador, Bahia, entre os anos 70 e 90. Buscou-se traçar o perfil de homens e mulheres de acordo com a diversidade das trajetórias e experiências como dirigentes sindicais, delegadas/os sindicais e militantes de base, a partir do despertar político e das formas de adesão sindical. O sindicalismo brasileiro no século XX, no início da industrialização, com o surgimento do embrião da nova classe operária, foi marcado por conquistas e retrocessos, lutas e resistências das/os trabalhadoras/es no enfrentamento ao empresariado e aos governos ditatoriais e populistas. O movimento sindical entre os anos 70 e 90, chamado de autêntico, renovado, combativo, foco deste estudo, mostrou-se dinâmico, resistente e mais organizativo pelo alcance de suas lutas e conquistas em consequência de fatos e acontecimentos: enfrentamento ao regime militar, deflagração das greves de massa, concretização do sindicalismo rural, criação das centrais sindicais, surgimento das oposições sindicais, contestação à privatização e aos governos neoliberais, demissões coletivas e flexibilização dos contratos coletivos de trabalho. Optou-se por uma metodologia de natureza qualitativa por considerá-la mais próxima das multidimensões da vida social, no caso brasileiro, como espelho de uma sociedade oriunda do colonialismo que permanece com estruturas do racismo pós-colonial. O caminho escolhido a partir do “Ponto-de-vista” das interseccionalidades/consubstancialidades aponta a trilha a ser seguida. Foi realizada pesquisa bibliográfica, documental e de campo. Segue-se a descrição de minha trajetória pessoal, profissional e sindical, como sujeito situado. Foram feitas 19 entrevistas no SINERGIA-BA, com 13 mulheres e 6 homens, com base em narrativas a partir de uma pergunta inicial e de outras questões centrais sobre a trajetória pessoal, profissional e sindical. A título de ilustrações pontuais, foram realizadas 8 entrevistas com militantes sindicais, homens e mulheres, das Confederações francesas CFDT e UFEQT/CGT sobre a militância sindical. As entrevistas foram gravadas e transcritas, para posterior análise de dados. Esta análise contou com o software WEBQDA, além de leituras horizontais e verticais das narrativas, de modo a obter diferenças e similitudes nas trajetórias, as quais foram reconstruídas em perfis biográficos, para dar unicidade e visibilidade aos sujeitos e suas experiências. O desenho da pesquisa levou à concepção sexuada de trabalho, sob a égide da divisão social do trabalho, com base nas hierarquias de gênero, que geram subordinação e opressão de sujeitos sociais, a depender do gênero, da raça/etnia e da classe social, além de geração, posição e localização de homens e mulheres no mercado de trabalho, incluindo as relações sociais no sindicato. Em um segundo momento, trago avanços e conquistas, tendo a emancipação das mulheres como uma perspectiva de saída da opressão de gênero, raça/etnia e classe.
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This thesis proposes, as a central prism, to trace and discuss not only the trajectories and experiences - in the field of gender and trade unionism - of trade union activists, articulated to the intersections between the dimensions of gender, race/ethnicity and social class in a feminist perspective, but also the unfurling around the militantism, in view of the reality of the Trade Union of Hydro and Thermoelectric Power Industry Workers of the State of Bahia - (Sindicato dos Trabalhadores das Indústrias de Energia Hidro e Termo-Elétrica do Estado da Bahia – SINERGIA), in Salvador, Bahia, between the 70s and 90s. The attempt was to trace the profile of men and women according to the diversity of trajectories and experiences as trade union's leaders and delegates, and grassroots activists, based on political awakening and forms of trade union membership. Brazilian unionism in the twentieth century, at the beginning of industrialization, with the emergence of the embryo of the new working class, was marked by achievements and throwbacks, struggles and resistance of workers in confronting the entrepreneurs and dictatorial and populist governments. The trade union movement between the 70's and 90’s - the focus of this study, known as authentic, renewed, combative, proved to be dynamic, resistant and more organizational due to the scope of its struggles and conquests as a result of facts and events: confrontation with the military regime, the outpouring of mass strikes, the realization of rural unionism, the creation of the trade union centrals, the emergence of trade union oppositions, the contestation of privatization and neoliberal governments, collective layoffs and the flexibilization of collective labor contracts. A qualitative methodology was chosen, for being considered closer to the multidimensional dimensions of social life, in the Brazilian case, as a mirror of a society originated from colonialism that remains in the structures of postcolonial racism. The path chosen from the “point of view” of intersectionalities/ consubstantialities points the trail to be followed. Bibliographic, documentary and field research was performed. It is followed by the description of my personal, professional and trade union trajectory as a situated subject. Nineteen interviews were conducted at SINERGIA, with 13 women and 6 men, based in narratives that were developed from an initial question and other central questions about their personal, professional and union trajectory. As pontual illustrations, 8 interviews about union activism were conducted with trade union activists, men and women from the French Confederations CFDT and UFEQT/CGT. The interviews were recorded and transcribed for later data analysis. This analysis included the WEBQDA software, as well as horizontal and vertical readings of the narratives, in order to obtain differences and similarities in the trajectories, which were reconstructed in biographical profiles to give uniqueness and visibility to the subjects and their experiences. The research design led to the sexual conception of work, under the aegis of the social division of labor, based on gender hierarchies, which generate subordination and oppression of social subjects, depending on gender, race/ethnicity and social class, in addition to the generation, position and location of men and women in the labor market, including union social relations. In a second moment, I bring advances and achievements, having the emancipation of women as a perspective of exit from the oppression of gender, race/ethnicity and class.
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Jayce Layana Lopes Callou
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O desmonte das políticas públicas: uma história (não) contada do pacto nacional de enfrentamento à violência contra as mulheres no estado da Bahia
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Orientador : MARCIA SANTANA TAVARES
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MEMBROS DA BANCA :
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ALINNE DE LIMA BONETTI
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CECILIA MARIA BACELLAR SARDENBERG
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MARCIA SANTANA TAVARES
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SALETE MARIA DA SILVA
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SONIA JAY WRIGHT
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Data: 10/12/2019
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O Pacto Nacional de Enfrentamento foi lançado no ano de 2007 e consistia em um compromisso do governo federal, em parceria com estados e municípios, possuindo como prerrogativa organizar e implementar políticas públicas articuladas para o enfrentamento da violência contra as mulheres. A Bahia estava incluída entre os estados prioritários que deveriam efetivar o pacto no primeiro ano, em 2008. Tal recomendação foi realizada pela própria Secretaria de Políticas para as Mulheres nacional, considerando o tamanho da população feminina, os índices de violência para a região e o número de serviços existentes na rede de atendimento. Nesse sentido, a presente pesquisa de doutorado teve por objetivo analisar a implantação e articulação do Pacto Nacional de Enfrentamento à Violência contra as mulheres no estado da Bahia entre os anos 2008 e 2015. Para atingir o objetivo geral em questão delimitou-se como objetivos específicos: Investigar como foi o processo de adesão ao pacto de enfrentamento ao fenômeno da violência contra as mulheres por parte do estado da Bahia; Diagnosticar os principais limites e avanços no processo de implantação e articulação; e, Identificar como foi o processo de repactuação no estado da Bahia. Como estratégias metodológicas utilizou-se das entrevistas semi-estruturadas e análise documental. Ao todo foram realizadas sete entrevistas semi-estruturadas com gestoras que participaram diretamente do processo de implantação e articulação do pacto durante os anos de 2008 e 2015. Já com relação a outra estratégia, foram considerados como documentos válidos: papéis oficiais desenvolvidos por secretarias do estado, responsáveis pela articulação do pacto; registros estatísticos; relatórios; atas de reunião; apresentação de Power point, sendo organizado um banco de dados com 87 documentos. Para análise de dados o trabalho esteve baseado no modelo teórico-metodológico das Práticas Discursivas e Produções de Sentido de Mary Jane Spink, objetivando sistematizar o processo de análise das práticas discursivas foram construídos mapas dialógicos para a expressão das produções de sentido. Os dados foram expostos a partir de seis núcleos de sentidos: a (Re)Pactuação: O Enfrentamento à Violência na Bahia (2008-2015); O Pacto e o Município de Salvador/Ba; Principais ações desenvolvidas pelo Pacto Estadual de Enfrentamento à Violência contra as Mulheres; Elementos organizativos do Pacto e suas implicações na efetivação da Política; Principais Dificuldades e uma análise do pacto a partir dos arranjos institucionais; O Desmonte do Pacto no Estado da Bahia. Como principais dados se destacaram: a dificuldade de construir uma história do pacto, devido os entraves da própria política; quantitativo pequeno de gestoras envolvidas no processo de implantação e articulação do pacto, refletindo nas dificuldades de articulação; a observância quanto a vontade política para efetivação da política pública, o que acarreta no atravancamento do desenvolvimento da política; e a descontinuidade da política, motivada pelo desmonte dos investimentos frente às políticas públicas direcionadas ao enfrentamento à violência contra as mulheres no país. Como considerações finais é importante pensar estratégias efetivas para que o desenvolvimento das políticas públicas consiga ir além da noção da política partidária e da vontade política dos agentes responsáveis pelas implantações e articulações das ações programadas.
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The National Confrontation Pact was launched in 2007 and consisted of a commitment of the federal government, in partnership with states and municipalities, with the prerogative of organizing and implementing articulated public policies to combat violence against women. Bahia was included among the priority states that were supposed to effect the pact in the first year, in 2008. This recommendation was made by the national Secretariat of Policies for Women, considering the size of the female population, the rates of violence for the region and the number of existing help services in the practioners network. In this sense, the present doctoral research aimed to analyze the implementation and articulation of the National Pact to Fight Violence against women in the state of Bahia between 2008 and 2015. To achieve the general objective in question, it was defined as specific objectives: to investigate how was the process of adherence to the pact to confront the phenomenon of violence against women by the state of Bahia; diagnose the main limits and advances in the implementation and articulation process; and identify how was the renegotiation process in the state of Bahia. As methodological strategies we used semi-structured interviews and document analysis. In total, seven semi-structured interviews were conducted with managers who participated directly in the process of implementation and articulation of the pact during 2008 and 2015. Regarding the other strategy, were considered as valid documents: official documents designed by state secretariats, responsible for the articulation of the pact; statistical records; reports; minutes of meeting; and power point presentations, what made possible to organize a database of 87 research documents. For data analysis the work was based on the theoretical-methodological model of Discursive Practices and Production of Meanings by Mary Jane Spink. In order to systematize the process of analysis of discursive practices, dialogic maps were constructed for the expression of meaning productions. Data were exposed from six meanings: the (Re)Pactuation: The Combat of Violence in Bahia (2008-2015); The Dismantling of the Pact in the State of Bahia; Main actions taken by the State Pact to Fight Violence against Women; Organizational elements of the Pact and their implications for the effectiveness of the Policy; Main difficulties and an analysis of the pact from the institutional arrangements; The Pact and the Municipality of Salvador/BA. As the main findings stood out: the difficulty of building a history of the pact, due to the obstacles of the politics itself; small number of managers involved in the process of implementation and articulation of the pact, reflecting on the difficulties of articulation; compliance with the political will for the implementation of public policy, which entails the clutter of policy development; and the discontinuity of politics, motivated by the dismantling of investments to suport public policies directed at facing violence against women in the country. As final considerations, it is important to think about effective strategies so that the development of public policies can go beyond the notion of party politics and the political will of the agents responsible for the implantations and articulations of the programmed actions
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CÍNTIA TÂMARA PINTO DA CRUZ
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CARTOGRAFIA DA AUTOESTIMA DE MULHERES NEGRAS – A experiência de Salvador-Ba e Oakland-Ca
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Orientador : MARCIA DOS SANTOS MACEDO
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MEMBROS DA BANCA :
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MARCIA DOS SANTOS MACEDO
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VALERIA DOS SANTOS NORONHA
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JAMILE BORGES DA SILVA
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MARIA ANDREA DOS SANTOS SOARES
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ANA CLÁUDIA LEMOS PACHECO
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Data: 18/12/2019
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Ainda hoje, pouco esforço acadêmico tem sido feito para construir um diálogo preciso das implicações que envolvem as questões de autoestima e autonomia de sujeitos marginalizados. Neste sentido, a motivação deste trabalho nasceu, em primeiro lugar, do desejo de colocar em evidência a necessidade de conceitualização do que é autoestima, particularmente, a partir das lentes do feminismo negro e, simultaneamente, situar sua relevância estratégica para a categoria socialmente conhecida como “mulheres negras”. Em segundo lugar, tem como objetivo oferecer alguns parâmetros para o estabelecimento de nexos da relação do referido conceito com a construção das questões de autonomia. Para operacionalizar seus objetivos, o trabalho se baseou na realização de histórias de vida e entrevistas em profundidade com mulheres negras nas cidades de Salvador-Ba e Oakland-CA. O trabalho procura, ao final, sinalizar para a importância de se estudar os processos de construção da autoestima e seu lugar estratégico no desenvolvimento humano – em particular para o fortalecimento de processos de autonomia de sujeitos subalternizados por matrizes de opressões interseccionais como o racismo, sexismo, classismo e LGBTfobia.
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Even now, little academic effort has been made to construct a clear dialogue about self-esteem and autonomy issues experienced by marginalized communities. The motivation of this research came, firstly, from the desire to highlight the need to conceptualize self-esteem, particularly from the lens of black feminism and, at the same time, to place its strategic relevance for the socially known category as "black women". Secondly, it also aims to offer some parameters for the establishment of nexus between the concept of self-esteem and the construction of autonomy. To operationalize its objectives, this research was based on conducting life stories and in-depth interviews with black women in the cities of Salvador-Ba and Oakland-CA. The interdisciplinary nature of this inquiry highlights the interrelationship between self-esteem process as a strategic step for human development and, particularly, to strengthening autonomy process of marginalized people in order to face the interconnections between racism, sexism, classism and homophobia.
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