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Dissertações |
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PATRICIA GABRIELE CHAVES DOS SANTOS
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DESAFIOS E POTENCIALIDADES: A universidade como um lugar afirmativo da identidade negra
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Orientador : JESIEL FERREIRA DE OLIVEIRA FILHO
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MEMBROS DA BANCA :
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DENISE CARRASCOSA FRANCA
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JESIEL FERREIRA DE OLIVEIRA FILHO
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MAGALI DA SILVA ALMEIDA
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Data: 11/Fev/2019
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A proposta de Políticas de Ações Afirmativas no ensino superior já completa mais de 10 anos, e ainda é tema de questionamentos. As ideias defendidas nas Ações Afirmativas têm garantido o acesso da população negra a lugares anteriormente excluídos, e, sobretudo, possibilitado a essas pessoas construírem uma identidade positiva sobre si. Esse estudo tem como objetivo analisar como as ações afirmativas vêm contribuindo na construção/fortalecimento da identidade negra de estudantes da Universidade Federal da Bahia.
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The proposal for Affirmative Action Policies in higher education has been completed more than 10 years, and is still the subject of questioning. The ideas advocated in Affirmative Actions have access to previously excluded places, and, above all, these people build a positive identity about themselves. This study aims to to analyze how affirmative actions have contributed to the construction / strengthening of black identity of students of the Federal University of Bahia.
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GEORGE DA HORA SILVA
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NO TEMPO DE FINADO FULANO. CONFLITO GERACIONAL, PODER E MANDO EM UM CANDOMBLÉ DE SALVADOR
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Orientador : LUIS NICOLAU PARES
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MEMBROS DA BANCA :
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JEFERSON AFONSO BACELAR
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LUIS NICOLAU PARES
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MARLON MARCOS VIEIRA PASSOS
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Data: 24/Mai/2019
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O presente trabalho propõe uma discussão sobre as relações sociais hierárquicas e práticas de poder, além, da influência e impacto da tecnologia e de outras formas de manutenção e preservação do conhecimento. O desenvolvimento do trabalho ocorre numa comunidade de terreiro, o Ilê Lorogun, a partir de suas origens e análise das relações de poder na família biológica, desta com a “família extensa” e com a “família de santo”. O trabalho parte da contextualização das escolhas e trajetória de vida do autor deste texto para demarcar a posição da construção textual, a escolha do campo e a determinação dos marcadores político/sociais tais quais gênero/identidade/grupo de pertença/expressão de religiosidade que estão refletidos nessas escolhas. A análise, em determinados pontos, é acompanhada de uma comparação com a literatura especializada sobre as religiões afro-brasileiras. É apresentada uma relação dos personagens que compõem o Ilê Lorogun, com a distribuição de seus papeis na estrutura social e eventuais desdobramentos políticos na continuidade e manutenção da casa. Especial atenção é conferida a correlação entre os títulos e cargos e as conexões de parentesco biológico ou social (família extensa) com a liderança da casa. Ao abordar a estrutura das distintas posições iniciáticas (abiã, iaô, ebome, equede, ogã) com a descrição de suas atribuições e alguns rituais a eles associados, são analisados como esses cargos funcionam na prática, revelando tensões, negociações e manipulação das normas, assim como alguns privilégios associados às relações de parentesco com a liderança. O poder compartilhado na tomada de decisões e na condução das atividades rituais emerge como um elemento distintivo, em que a superposição do parentesco e do religioso se evidenciam de forma mais notória, no processo de co-liderança da casa por parte do casal fundador. A pesquisa no decorrer do trabalho expos surpresas e desafios e principalmente possibilidades de novas discussões sobre as religiões afro-brasileiras.
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This text proposes a discussion of hierarchical social relations and practices of power, as well as the influence and impact of technology and of other forms of maintenance and preservation of knowledge. The research unfolds in the terreiro communityof Ilê Lorogun, starting with its origins and analyzing power relations in the biological family in connection with the "extended family" and the " família de santo" (Candomblé family). The text begins by contextualizing its author's choices and life trajectory in order to demarcate the position of textual construction, presenting the choice of field and subject of research as well as the determination of political and social markers such as gender, identity, group of belonging and expression of religiosity that are reflected in those choices. The analysis is accompanied, at times, by a comparison with specialized literature about Afro-Brazilian religions. The text presents the people who make up Ilê Lorogun, the distribution of their roles in social structure and eventual political processes in the continuity and maintenance of the house. Special attention is given to the correlation between titles and positions and biological or social (extended family) kinship connections with the house's leadership. Upon presenting the structure of distinct positions of initiation (abiã, iaô, ebome, equede, ogã) with the description of their roles and responsibilities and some rituals associated with them, the author analyzes how these positions function in practice, revealing tensions, negotiations and manipulation of norms, as well as some privileges associated with having kinship relations with the house's leadership. The power shared in decision-making and the conduction of ritual activities emerges as a distinctive element in which the overlap of kinship and religious becomes evident in a more noticeable way, in the process of co-leadership of the house by its founding couple. The research that unfolds in this text exposes surprises and challenges and, principally, possibilities of new discussions about Afro-Brazilian religions.
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AILTON PINHEIRO JUNIOR
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BOROM SARRET (1963) DE OUSMANE SEMBÈNE E ONE MAN`S SHOW (2012) DE NEWTON ADUAKA: UMA ANÁLISE CRÍTICA, SOCIAL E POLÍTICA NOS CINEMAS AFRICANOS
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Orientador : DIEGO FERREIRA MARQUES
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MEMBROS DA BANCA :
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ALYXANDRA GOMES NUNES
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DIEGO FERREIRA MARQUES
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JESIEL FERREIRA DE OLIVEIRA FILHO
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Data: 4/Jun/2019
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A presente dissertação de mestrado propõe apresentar as estratégias narrativas, discursivas e imagéticas presentes no filme Borom Sarret (1963), do senegalês Ousmane Sembène, e no filme One Man's Show (2012), do nigeriano Newton I. Aduaka, utilizando os conceitos de “Cinema Político” e “Direito de narrar”, trabalhados por Paulin Vieyra (1975), Lydie Diakhaté (2009) e Marcelo Ribeiro (2011); “A africanização dos meios”, trabalhado por Ukadike (1994); “Descolonização”, de Frantz Fanon e “A descolonização da mente”, do escritor e linguista Ngugi Wa Thiong’o(1987, 2007 ), ampliado pelo professor malinês Manthia Diawara(2009). O trabalho busca fazer uma análise da narrativa dos filmes, buscando entender o ponto de convergência entre as obras dos artistas, como também evidenciar o papel artístico, político, social e cultural dos cinemas africanos presente nas obras, investigando sobretudo o legado intenso de luta que o cinema político e engajado africano tem deixado nas imagens, especialmente no que concerne a organização para combater sistemas coloniais e neocoloniais, nas suas diversas formas de representação. O trabalho lança uma reflexão sobre como esses dois filmes são importantes para o aprendizado dos significados dos cinemas africanos.
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This thesis presents narrative, discursive, and imagery strategies from Borom Sarret (1963) a film by Senegalese filmmaker Ousmane Sembène and One Man's Show (2012), a film by the Nigerian-French Newton I. Aduaka. I analyze these works using the concepts of "Political Cinema", "Right to narrate" (Paulin Vieyra 1975 ; Lydie Diakhaté 2009; and Marcelo Ribeiro 2011), "The Africanization of the Media" (Ukadike 1994); "Decolonization" (Frantz Fanon) and "The Decolonization of Mind" (Ngugi Wa Thiong'o 1987, 2007; Manthia Diawara 2009). This thesis analyzes the narrative of the films, in order to understand the point of convergence between each artists’ work, as well as to highlight the artistic, political, social and cultural role of African cinemas present in their works, paying close attention to the intense legacy of political struggles, which African political and social commentary cinema has left in the images, especially in what concerns the localized organizing to combat colonial and neocolonial systems, in their various manifestations though representation. The work provides a reflection on how these two films are important for the understanding the meanings behind African cinemas.
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VERONICA MARQUES MENDES
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“Eu não vou deixar a justiça roubar os meus sonhos”: GÊNERO E VIOLÊNCIA NA PRISÃO
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Orientador : JAMILE BORGES DA SILVA
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MEMBROS DA BANCA :
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IZAURA SANTIAGO DA CRUZ
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JAMILE BORGES DA SILVA
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ZELINDA DOS SANTOS BARROS
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Data: 18/Jun/2019
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O encarceramento feminino no Brasil, enquanto fenômeno crescente, tem se tornado, cada vez mais, tema de estudo entre diversos especialistas cujas evidências indicam efeitos nefastos na vida de muitas mulheres. Em um país em que garantias e direitos não são cumpridos, e as diferenças de punição traçam para uns, condições salubres para cumprimento de pena, e para outros tantos, ambientes desumanos, a situação prisional desvela que a Lei de Execução Penal, a Constituição Federal, bem como regras, acordos, tratados, convenções em que o Brasil é signatário, não têm sido cumpridos para a maior parte aprisionada. Neste cenário, encontram-se mulheres convivendo em espaços nos quais valores patriarcais, tradicionais, religiosos são vigentes, atestando arquiteturas masculinizadas. Desse modo, a presente pesquisa busca compreender a relação entre gênero e violência na prisão, evidenciando um universo onde vigoram os papéis estereotipados de gênero, e a mulher presa é submetida às situações de abandono, indiferença, ociosidade, castigo, opressão e violência. Para tanto, serão abordados alguns fatos históricos sobre o aprisionamento de mulheres, as práticas das agências de controle, a seletividade da justiça criminal, um entendimento sobre gênero, considerações sobre a teoria feminista negra e a perspectiva da interseccionalidade dos marcadores de gênero, raça e classe na análise de determinados fenômenos.
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Female imprisonment in Brazil, as a growing phenomenon, has become, increasingly, a subject of study among several experts whose evidence indicates harmful effects on the lives of many women. In a country where guarantees and rights are not fulfilled, and the differences of punishment are traced to some, salubrious conditions for punishment, and for so many inhumane environments, the prison situation reveals that the Criminal Enforcement Law, the Federal Constitution , as well as rules, agreements, treaties, conventions to which Brazil is a signatory, have not been fulfilled for the most part imprisoned. In this scenario, there are women living in spaces in which patriarchal, traditional, religious values are valid, attesting masculinized architectures. Thus, the present research seeks to understand the relationship between gender and violence in prison, highlighting a universe where stereotyped gender roles prevail, and women prisoners are subjected to situations of abandonment, indifference, idleness, punishment, oppression and violence To do so, some historical facts about women's imprisonment, control agency practices, criminal justice selectivity, an understanding of gender, considerations about black feminist theory, and the intersectionality perspective of gender, race, and class in the analysis of certain phenomena.
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PAULA GABRIELA DE SOUZA PINTO
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“ESTAMOS AQUI!”: ATUAÇÃO DA (O) PSICÓLOGA (O) NO ENFRENTAMENTO AO RACISMO E PROMOÇÃO DA IGUALDADE
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Orientador : AMERICA LUCIA SILVA CESAR
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MEMBROS DA BANCA :
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JESIEL FERREIRA DE OLIVEIRA FILHO
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MARILDA CASTELAR
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MIRIAM CRISTINA MARCILIO RABELO
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Data: 30/Jul/2019
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Este trabalho tem como objetivo investigar a atuação de psicólogas(os) negras(os) de diferentes campos de atuação, que têm contribuído com o enfrentamento do racismo e das diferentes formas de discriminação e preconceito. Esses profissionais integram a Articulação Nacional de Psicólogas(os) e Pesquisadoras(es) Negras (os)– ANPSINEP. Para a realização desta dissertação apresento a dimensão histórica, conceitual e ideológica da temática racial na construção da psicologia brasileira; e os efeitos do racismo na saúde e psiquismo. Apresento também as complexidades do racismo no Brasil, que contribuem para o distanciamento da categoria nessa temática. A pesquisa de campo foi desenvolvida por meio da realização de: entrevistas; registros de eventos da psicologia; conversas informais com profissionais da área, em São Paulo, Salvador e Brasília. O intuito, além de abranger a discussão das relações raciais na psicologia, era de através da atuação de psicólogas(os) negras(os) comprometidas com a superação do racismo, dar subsídios e referências de práticas de atuação que contribuam para o reconhecimento e posicionamento diante do racismo por parte de psicólogas(os) pertencentes aos diferentes grupos raciais. As análises demonstraram que apesar dos diferentes campos de atuação, existem pontos comuns que se cruzam na luta pela promoção da igualdade. A formação para atuação em psicologia não contempla a temática racial, assim, não fornece condições para psicólogas(os) se sensibilizarem com o tema. Na trajetória das(os) psicólogas(os) negras(os), a formação foi um período marcado pela ausência nas grades curriculares, eventos, pesquisas e extensões que proporcionassem referências para pensar o tema da raça e do racismo. Foi percebido também, que estas(es) profissionais carregam suas histórias, seus corpos marcados pelas experiências raciais vividas no âmbito pessoal e profissional e a partir disso, não ficaram isentas(os) dos efeitos psicossociais do racismo. Por fim, a dificuldade de apoio e recursos financeiros tem sido um desafio encontrado por estas(estes) no caminho de uma psicologia antirracista. Contudo, são inúmeras as ações desenvolvidas por estas psicólogas(os), juntamente com profissionais de todas as regiões brasileiras e os resultados têm sido significativos para a construção de uma psicologia comprometida com a desconstrução do racismo e a promoção da igualdade.
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This study aims to investigate the performance of black psychologists from different fields of action, who have contributed to the confrontation of racism and the different forms of discrimination and prejudice. These professionals compose part of the National Articulation of Psychologists and Researchers - ANPSINEP. The confrontation of racism here is understood as actions in different ranges, of political and psychologic order, with the intention of building an egalitarian society. For the execution of this dissertation I present the historical, conceptual and ideological dimension of the racial theme in the construction of Brazilian psychology; and the effects of racism on health and psyche. The field research was developed through the following: interviews; records of psychology events; informal conversations with psychology professionals, in São Paulo, Salvador and Brasilia. The purpose of this paper is to cover the discussion of racial relations in psychology, through the work of black psychologists committed to overcoming racism, to give subsidies and references of practices that contribute to the recognition and positioning of racism by psychologists belonging to different racial groups. Psychology training does not address racial issues, so it does not provide conditions for psychologists to become aware of the issue. In the trajectory of the graduation of black psychologists, the formation was a period marked by the absence of subjects and themes in the curricula, events, researches and extensions that provided references to think about race and racism. It was also noticed that these professionals carried their histories, their bodies marked by the racial experiences lived in the personal and professional scope and from this, they were not exempt of the psychosocial effects of the racism. Finally, the difficulty of support and financial resources has been a challenge encountered by these professionals on the path of an antiracist psychology. However, there are many actions developed by these psychologists, along with professionals from all regions of Brazil, and the results have been significant for the construction of a psychology committed to the deconstruction of racism and the promotion of equality
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HUGO LEONARDO SILVA MANSUR
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Ebó de Palavras: uma leitura afirmativa das páginas da Consciência Negra em A Tarde (BA, 2003 - 2015)
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Orientador : JESIEL FERREIRA DE OLIVEIRA FILHO
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MEMBROS DA BANCA :
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AMERICA LUCIA SILVA CESAR
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IRENILZA SANTOS DE OLIVEIRA
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JESIEL FERREIRA DE OLIVEIRA FILHO
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MARIA DURVALINA CERQUEIRA SANTOS
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Data: 8/Ago/2019
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Esta dissertação apresenta os resultados da leitura e análise de conteúdos publicados pelo centenário jornal baiano A Tarde, entre os anos de 2003 e 2015, que tiveram como ponto de partida o surgimento do caderno especial comemorativo ao 20 de novembro, Dia Nacional da Consciência Negra. Nascidos no contexto de implementação da Lei 10.639/03, que tornou, naqueles anos, obrigatório o ensino da história e cultura afro-brasileira e africana nas redes públicas e particulares da educação, os Cadernos da Consciência Negra (CCN) reuniram a escrita de jornalistas negras e negros que produziram vastas páginas com enfoque às pautas da cultura, identidade e religiosidades negras. O estudo mostra a compilação dos aspectos editoriais fomentados pelos cadernos especiais, mas que penetraram às páginas cotidianas do mais antigo jornal em atividade no Estado. No percorrer dos treze anos de circulação, os CCN construíram o que a estudiosa das letras, Florentina Souza, chama de “textualidade negra”. Liderada pela jornalista Cleidiana Ramos, assinatura mais recorrente entre os responsáveis pela produção dos CCN, a publicação especial, de periodicidade anual, contamina o Caderno A de A Tarde em suas seções de Opinião, Carta dos Leitores, Editorial e Editoria de Cidade. Extintos, os CCN alteraram a circulação dos discursos na redação e de certo modo fissuraram a linha editorial do jornal historicamente conhecido como veículo da elite branca baiana.
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This dissertation presents the results of reading and analyzing content published by the centennial Bahian newspaper A Tarde, between the years 2003 and 2015, which had as their starting point the appearance of the special notebook commemorating the 20th of November, National Day of Black Consciousness. Born in the context of the implementation of Law 10.639 / 03, which made the teaching of Afro-Brazilian and African history and culture in public and private education networks mandatory in those years, Cadernos da Consciência Negra (CCN) brought together the writing of journalists blacks and blacks who produced vast pages focusing on the agendas of black culture, identity and religiosity. The study shows the compilation of the editorial aspects promoted by the special sections, but which penetrated the daily pages of the oldest newspaper in activity in the State. During the thirteen years of circulation, the CCN built what the scholar of letters, Florentina Souza, calls “black textuality”. Led by the journalist Cleidiana Ramos, the most recurring signature among those responsible for the production of the CCNs, the special publication, which is published annually, contaminates A Tarde's Notebook A in its Opinion, Readers' Letter, Editorial and City Editorial section. Extinguished, the CCN changed the circulation of speeches in the newsroom and, in a way, cracked the editorial line of the newspaper historically known as a vehicle for the Bahian white elite.
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EVELYN DOS SANTOS SACRAMENTO
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SAFI FAYE: ENTRE O OLHAR E O PERTENCIMENTO
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Orientador : JAMILE BORGES DA SILVA
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MEMBROS DA BANCA :
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DYANE BRITO REIS SANTOS
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JAMILE BORGES DA SILVA
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MARCELO RODRIGUES SOUZA RIBEIRO
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Data: 20/Set/2019
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A cineasta senegalesa Safi Faye é considerada a primeira mulher africana a produzir um filme comercialmente e distribuído internacionalmente, ao longo da carreira realizou 13 filmes, sendo que destes apenas um foi ficcional. Aspectos culturais, políticos, gênero, economia e o ambiente rural, são temáticas constantes em sua trajetória e boa parte de sua obra se concentra em retratar a aldeia Fad’jal, local em que tem uma ligação ancestral, sendo também tema de sua produção acadêmica em etnologia e antropologia. Nas produções em que aborda sobre Fad’jal, a realizadora retrata sobre a sua comunidade ponto de vista econômico, mítico, histórico ou politico, através de uma estética documental e etnografia que está relacionada à sua formação acadêmica. Esta pesquisa analisa os filmes Kaddu Beykat (Senegal, 1975), Selbé et tant d’autres
(Senegal, 1983) e Mossane (Senegal, 1996), um conjunto de filmes que de diferentes modos retratam a aldeia Fad’jal, estão relacionados ao percurso acadêmico da cineasta. Ao final, constatamos que as abordagens estilísticas escolhidas pela cineasta, produziram uma autoetnografia sobre a aldeia Fad’jal, no momento em que ela aborda sobre a comunidade, produz reflexões e se coloca também como sujeito e objeto dos filmes.
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Senegalese filmmaker Safi Faye is considered the first African woman to produce a film commercially and internationally distributed, throughout her career she made 13 films, of which only one was fictional. Cultural, political, gender, economic and rural environment aspects are constant themes in his career and much of his work focuses on portraying the village Fad'jal, where it has an ancestral connection, and is also the subject of his academic production. in ethnology and anthropology. In the productions in which she deals with Fad'jal, the director portrays her community from an economic, mythical, historical or political point of view, through a documentary aesthetics and ethnography that is related to her academic background. This research analyzes the films Kaddu Beykat (Senegal, 1975), Selbé et tant d'autres (Senegal, 1983) and Mossane (Senegal, 1996), a set of films that in different ways portray the village Fad'jal, are related to filmmaker's academic path. In the end, we find that the stylistic approaches chosen by the filmmaker, produced an auto-ethnography about the village Fad'jal, when she approaches the community, produces reflections and also puts herself as subject and object of the films.
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ADRIELE REGINE DOS SANTOS ALMEIDA
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“NÃO TOLERAMOS MAIS O SEU XIU...”: GERAÇÃO TOMBAMENTO, MODA e POLÍTICA IDENTITÁRIA
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Orientador : JAMILE BORGES DA SILVA
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MEMBROS DA BANCA :
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EDILZA CORREIA SOTERO
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IVANILDE GUEDES DE MATTOS
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JAMILE BORGES DA SILVA
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Data: 23/Set/2019
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O corpo é o principal suporte do sujeito para se projetar no mundo, possibilitando a imposição dos desejos dos mesmos ou reproduzindo modelos sociais, comunicando a construção da identidade de determinados grupos. Por muitos anos, a estética corporal legitimada foi coordenada por uma minoria dominadora que ditavam o que deveria ser elegante, tendência ou aceito pelo membro da sociedade. A Geração Tombamento se destaca na sociedade brasileira, construindo uma estética corporal e posicionamentos políticos que questionam e comprometem a dominação da cultura imposta, buscando enfraquecer o racismo estrutural e valorizando a cultura negra no atlântico e/ou na diáspora. A existência de movimentos, grupos e/ou coletivos, que atravessam a História e reafirmam a necessidade de existir, reexistir e resistir da população negra nas suas sociedades justificam a pesquisa apresentada. O objetivo principal é investigar os modos através dos quais a Geração Tombamento (re)constrói e legitima sua identidade estética e sociopolítica, ressignificando o seu espaço, grupo e a sociedade, com vistas a tensionar as relações entre corpo, identidade e estética dos indivíduos. A metodologia, considerou o levantamento de dados bibliográficos, investigando trabalhos de autores em campos diversos (história, sociologia, antropologia e moda) a fim de promover um conhecimento amplo do tema pesquisado, além da pesquisa de campo que afirmou a existência do grupo pesquisado através de uma observação direta intensiva, foram desenvolvidas entrevistas não estruturadas, onde coletamos os dados pertinentes a pesquisa, analisando o conteúdo, assim como a história de vida e a sua relação com o grupo proposto. Sendo estruturada da seguinte forma: primeiro capítulo, buscamos tratar as múltiplas dimensões do corpo, construindo um arcabouço teórico para entender como o corpo passa a ser percebido, transformado e se torna protagonista das relações culturais. Argumentamos sobre as construções de identidades (individuais e coletivas), estética como ato político e identitário, o corpo negro como projeção, aceitação, argumentação histórico-social. No capítulo seguinte, iniciamos a discussão sobre cultura, contracultura, elementos culturais e hegemonia no intuito de entendermos como são feitas as subdivisões sociais na construção da sociedade brasileira e como a Moda se imbrica nessas relações comportamentais. Tratamos assuntos como cabelos crespos, ancestralidade, moda e tribos étnicas, apropriação cultural, corpo exótico e estratégias políticas do corpo negro. O terceiro capitulo compreende a história dos africanos escravizados, seus descendentes diaspóricos e como estes sujeitos lutam pela construção de identidades, existências, resistências e afirmação na sociedade brasileira, através dos muitos grupos e movimentos que se formaram para manter raízes e histórias; e corpo político versus corpo
militante. As características propostas pela Geração Tombamento, assim como a suas categorias transversais que os marcam, como gênero, racismo, estética negra, corpo político, ciberespaço, representatividade, cabelo como orgulho, maquiagem especificas para pele negra, público mercadológico e resgate e construção de novos heróis, foram diluídas ao decorrer desses três macro capítulos, recontando a história e fortalecendo nossas narrativas negras.
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The body is the main support of the subject to project itself in the world, enabling the imposition of their desires or reproducing social models, communicating the identity construction of certain groups. For many legitimized body aesthetics was coordinated by a dominant minority that dictated what should be elegant, trend or accepted by society. The Tombamento Generation stands out in Brazilian society, building a body aesthetics and political positions that question and compromise the domination of the imposed culture, seeking to weaken the structural racism and valuing black culture in the Atlantic and / or diaspora. THE existence of movements, groups and / or collectives, which cross history and reaffirm the need for the existence, re-existence and resistance of the black population in their societies justify the research presented. The main objective is investigate the ways in which the Tumbling Generation (re) builds and legitimizes its aesthetic and sociopolitical identity, resignifying its space, group and society, with a view to tensing the relations between body, and aesthetics of individuals. The methodology considered the data collection investigating works by authors in various fields (history, sociology, anthropology and fashion) in order to promote a broad knowledge of the researched theme, besides the field research that affirmed the existence of the researched through intensive direct observation, unstructured interviews, where we collected data pertinent to the research, analyzing the content as well as the life story and its relationship with the proposed group.
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Letícia Pereira Conceição
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REDES DE COMPADRIO E SOCIABILIDADES EM SÃO FELIPE NO PÓS-ABOLIÇÃO
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Orientador : CRISTIANE SANTOS SOUZA
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MEMBROS DA BANCA :
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CRISTIANE SANTOS SOUZA
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ALEX ANDRADE COSTA
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ANA CLAUDIA GOMES DE SOUZA
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Data: 25/Nov/2019
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A presente proposta de estudo tem como objetivo identificar alguns laços de compadrio desenvolvidos entre proprietários locais e trabalhadores rurais no município de São Felipe, Recôncavo baiano, durante o período classificado como Pós-Abolição. Ao identificar estas redes de compadrio, levando os sentimentos que possivelmente as guiavam (gratidão, dependência, amizade; bem como as estratégias e arranjos de sobrevivência e resistência) entendemos que os vínculos de sociabilidade justificavam tais redes e a partir da análise das relações de sociabilidade é possível entender como as redes de compadrio se estabelecem. Os sujeitos que compõem a pesquisa foram trabalhadores rurais e proprietários locais - de diversa composição social, i.e., pretos, pardos, mulatos e brancos - estabelecidos na porção sul do Recôncavo baiano, especificamente no município de São Felipe entre os anos de 1889 á 1930. Foi utilizado, como documentação primária, registros de batismos e casamentos e como secundárias inventários post-mortém e processos crimes e algumas visitas de campo. A pesquisa busca, através da identificação das redes de compadrio entender a construção dos laços de sociabilidade entre os sujeitos relatados anteriormente e a configuração desses laços, elucidando questões como: o que os movia, reforçava ou tencionava?
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Mostrar Abstract
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The purpose of this study proposal is to identify some of the cradle ties developed between local landowners and rural workers in the municipality of São Felipe, Recôncavo baiano, during the period classified as Post-Abolition. By identifying these nurturing networks, taking the feelings that possibly guided them (gratitude, dependence, friendship; as well as the strategies and arrangements of survival and resistance) we understand that the sociability bonds justified such nets and from the analysis of sociability relations. It is possible to understand how the crony networks are established. The subjects that compose the research were rural workers and local owners - of diverse social composition, ie, blacks, mulattos, mulattos and whites - established in the southern portion of the Bahian Recôncavo, specifically in the municipality of São Felipe from 1889 to 1930. It was used as primary documentation, baptism and marriage records and as secondary post-mortem inventories and criminal proceedings and some field visits. The research seeks, through the identification of the cradle networks to understand the construction of sociability bonds between the subjects previously reported and the configuration of these ties, elucidating questions such as: what moved, reinforced or intended them?
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LUCAS CARVALHO DO NASCIMENTO NOGUEIRA
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Para o bem da raça: a época da eugenia na Bahia (1915-1935)
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Orientador : LIVIO SANSONE
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MEMBROS DA BANCA :
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IACY MAIA MATA
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LIVIO SANSONE
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SANDRA NOEMI CUCURULLO DE CAPONI
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Data: 16/Dez/2019
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O presente trabalho investiga o movimento eugênico na Bahia, durante as décadas iniciais do século XX. Nesta análise procuro mostrar que a eugenia assumia diversos caminhos e contava com diferentes entusiastas, uns mais comedidos, outros radicais a favor de medidas como esterilização, e aborto. Entretanto a análise não se limita em diagnosticar esses autores, mas, busca compreender as redes pelas quais eles estavam inseridos. A começar pelas mudanças processadas no pensamento social brasileiro entre os anos 1910-1920, que abriu espaço para a redenção da raça a partir do saneamento. Neste sentido, analiso as campanhas sanitárias com foco na eliminação de doenças, sobretudo a ancilostomose, na qual foi verificada a aliança entre governo da Bahia e Fundação Rockefeller, de 1920 a 1922. As categorias centro e periferia são exploradas no estudo da inserção baiana no debate científico nacional. Contudo verifico que, por mais que a Bahia ocupasse um espaço periférico dentro da ciência nacional, seus homens de ciência elaboraram um discurso ligado à eugenia, e que se contrapunha a narrativa de subalternidade local.
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This study aims to discuss the eugenic movement in the state of Bahia in the first decades of the 20th century. Throughout the research, I seek to investigate some of the diverse approaches adopted by the eugenics movement and its followers. On the one side, there were some contained eugenic followers and on the other side, many others more radical, who supported and sterilization and abortion, for example. However, this research seeks not only to identify those eugenic followers but also to comprehend their scientific fields and their networks. Starting with the changed processed in Brazilian social thought between the 1910-1920 years, that opened space for the redemption of the race from the sanitation. For this purpose, some alliances were created between the government of Bahia and the Rockefeller Foundation to fight against hookworm, from 1920 to 1922. The center and periphery categories are explored in the study of Bahian insertion in the national scientific debate. However, i find that, even though Bahia occupied a peripheral space within national science, its mens of science developed a discourse linked to eugenics, and that was opposed to the narrative of local subordination.
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Diana Margarida dos Santos Catarino
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A Companhia do Queimado (1852-1905). Impactos desiguais na malha urbana de Salvador e na profissão do aguardeiro
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Orientador : LIVIO SANSONE
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MEMBROS DA BANCA :
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FABIO MACEDO VELAME
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JEFERSON AFONSO BACELAR
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LIVIO SANSONE
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TEREZA MARAT MENDES
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Data: 23/Dez/2019
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Neste trabalho problematizamos a estratégia na qual a Companhia do Queimado desenvolveua distribuição d ́água potável aSalvador na temporalidade de sua atuação: 1852 a 1905. Fundada com o objetivo de obter rentabilidade através da venda d ́água nas “pennas” domiciliares, a Companhia distribuiu o recurso a quem não podia pagar pelo serviço domiciliaratravés das“casas de vendagem” e chafarizes monumentais,desenvolvendoespaços de contraste entre a tecnologia de distribuição e os hábitos de consumo na cidade. Inserida no contexto de transição do regime escravocrata para o republicano, a sua participaçãointerferiu no tradicional aguadeiroque se manteverelevanteatravés da distribuiçãoe revenda. A presença dos aguadeiros nos espaços dos chafarizes monumentais, importados da Europa, que pretendiam ser espaços de representação da modernidadeespelharam a imagem negra da cidade,que se tentou esconderna propaganda que motivava a emigração europeia. As “casas de vendagem” como espaços alternativos de venda,tentaram retirá-los das principais praças para instalaçõesalugadasem espaços precáriosde apenas uma porta, cuja insalubridade foi denunciada por médicos da Faculdade de Medicina. O descontentamento com o serviço da Companhia foi uma constante face a irregularidade do abastecimento,justificado por frequentes secas e dificuldades na prestação doserviço: abusos, qualidade,preço de venda e revenda dos aguadeiros.Salvador inscreveu esta dinâmica nos seus espaços através de relações compensatórias que decorreram da carência deste elemento de primeira necessidade nos seus quintais, noshábitos de consumo e vivência dos espaços coletivos. Os chafarizes foram progressivamente desarticulados, desmontados e suprimidos do espaço da cidade num processo de ressignificação do séc. XXagravando a carência da oferta d ́água potável no espaço coletivo.Aarticulação do abastecimento foi envoltoem desigualdadesraciais que contribuíram para o agravamento das desigualdades no processo de redefiniçãode statusdiferenciandoo acesso aoserviço de abastecimento.
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In this work, we problematize the strategy thatCompanhia do Queimado developed the distribution of potable water in Salvador in the temporality of its operations: 1852 to 1905. Founded with the objective of obtaining profitability through the sale of waterin the "pennas" households, the Company distributed the resource to those who could not pay for the household service through the installation of "casas de vendagem" and monumental fountains, developing spaces of contrast between the technology and the consumption habits of the city. Inserted in the context of the transition from slavery to liberalism, its management interfered with the aguadeirosthat traditionally supplied the city and that with it maintained their importance in the supply through resale and distribution. Occupying the spaces of the monumental fountains, imported from Europe, which were intended to be spaces of representation of modernity, the presence of aguadeirosin this equipment mirrored the black image of the city that tried so hard to hide itself in the propaganda that motivated European emigration.The "casas de vendagem" as alternative sales spaces tried to remove the aguadeirosfrom the main squares, transporting them to installations formulated in precarious spaces, with only one door, whose insalubrity was denounced by doctors from the Faculty of Medicine. Dissatisfaction with the Company's service was a constant occurrence in the face of irregular supplies, justified by frequent droughts and difficulties in service: abuses, quality, sales price and resale of watercolours.Salvador inscribed thisdynamic in its spaces through compensatory relations that resulted from the lack of this essential element in the wells of its backyards, in its habits of consumption and experience of the collective spaces of the squares. The fountains were progressivelydisarticulated, dismantled and suppressed from the city space in a continuous process of resignification of the 20th century, aggravating the continued lack of potable supply in the collective space and demonstrating how the articulation of water was involved in racial problematizations that contributed to the worsening of social inequalities in the gradual process of social redistribution of status.
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DANIELA GALDINO NASCIMENTO
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O TERCEIRO ESPAÇO - Confluências entre a literatura infanto-juvenil e a lei 10.639/03
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Orientador : FLORENTINA DA SILVA SOUZA
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MEMBROS DA BANCA :
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CYNTHIA DE CASSIA SANTOS BARRA
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FLORENTINA DA SILVA SOUZA
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MARCELO NASCIMENTO BERNARDO DA CUNHA
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MARIA ANÓRIA DE JESUS OLIVEIRA
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MONICA DE MENEZES SANTOS
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SIMONE SOUZA DE ASSUMPCAO
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Data: 26/Abr/2019
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aspectos contestatórios. A autoria negra, o protagonismo de personagens negras/os, a reversão de estereótipos raciais, as representações diaspóricas, o olhar da tradução cultural e as afromitologias, enquanto componentes enunciativos do Terceiro Espaço na LijAfro, são analisados de forma comparativa em sete obras: O menino Nito (Sonia Rosa, Pallas), Betina (Nilma Lino Gomes, Mazza Edições), Os nove pentes d’África (Cidinha da Silva, Mazza Edições), Os gêmeos do tambor (Rogério Andrade Barbosa, DCL), O comedor de nuvens (Heloísa Pires Lima, Paulinas), Itan de boca a ouvido (Ruy Póvoas, Editus) e Omo-oba: histórias de princesas (Kiusam de Oliveira, Mazza). Ao analisá-las enquanto representativas de um segmento literário e editorial contemporâneo, enfatizo a reversão de estereótipos raciais, os fluxos intergeracionais (infância e velhice), os diálogos com a ancestralidade africana, as representações de culturas africanas para leitoras/es brasileiras/os, bem como as estratégias discursivas para fortalecer vínculos entre leitoras/es e personagens. No tratamento analítico dado às imagens que compõem o plano visual das obras destaco as estratégias de combate à espetacularização do corpo negro (Cf. HALL, 1997, 2016) e à inferiorização da África e diáspora (Cf. HALL, 2009; BHABHA, 2010), discutindo como ilustradoras/es atuam no limite dos discursos que ratificam hierarquizações, invisibilidades e estagnações. A abordagem contempla a articulação entre os planos verbal e visual, sendo que as principais referências para a análise do plano visual são Hall (1997, 2016), Manguel (2001), Van der Linden (2011) e Hunt (2010). Compreendendo a LijAfro dessa maneira, analisamos o Terceiro Espaço nas suas propriedades disjuntivas enquanto atividade negadora das formas de dominação cultural e sujeição racial e, ao mesmo, tempo vislumbramos a inserção dessas textualidades dissidentes na formação leitora de crianças, bem como de educadoras/es, pesquisadoras/es e mediadoras/es literárias/os.
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This thesis deals with the place of children's literature in the teaching of Afro-Brazilian history and culture.To this end, considering the character of affirmative action of Law 10.639/03, I analyze the impacts of such policy on the collections of the School Library National Program (PNBE), in the Brazilian literary and publishing market, aiming the period ranging from 2003 (year of the approval of the aforementioned law) to 2010 (year of the CNE Opinion no. 15/2010, which deals with racial stereotypes in the children's and youth literature). In this context, starting from a critical postcolonial position, I return to the notion of "Third Space" (Cf. BHABHA 1990, 1996, 2010) - as an antagonistic energy - to address the reconfiguration of children's literary writing and discuss the transformation of cultural value within the scope of literary creation: the tense transition from the condition of object to subject of enunciation, which implies a discursive positioning capable of provoking displacements of meanings. In these terms, a branch of the contemporary Brazilian children's literature, identified as LijAfro, is considered in its contestatory aspects. Black authorship, the protagonism of black characters, the reversal of racial stereotypes, the diasporic representations, the look of cultural translation and the afromitologies, as enunciative components of the Third Space in LijAfro, are analyzed in a comparative way in seven works: O menino Nito (Sonia Rosa, Pallas), Betina (Nilma Lino Gomes, Mazza Publishing), Os nove pentes d’África (Cidinha da Silva, Mazza Publishing), Os gêmeos do tambor (Rogério Andrade Barbosa, DCL), O comedor de nuvens (Heloísa Pires Lima, Paulinas), Itan de boca a ouvido (Ruy Póvoas, Editus) Omo-oba: histórias de princesas (Kiusam de Oliveira, Mazza). In analyzing them as representative of a contemporary literary and editorial segment, I emphasize the reversal of racial stereotypes, intergenerational flows (childhood and old age), dialogues with the African ancestry, representations of African cultures for Brazilian readers, as well as the discursive strategies to strengthen bonds between readers and characters. In the analytical treatment given to the images that make up the visual plan of the works, I emphasize the strategies of combating the spectacularization of the black body (Cf. HALL, 1997, 2016) and the inferiorization of Africa and the diaspora (Cf. HALL, 2009; BHABHA, 2010) , discussing how illustrators act at the limit of discourses that ratify hierarchizations, invisibilities and stagnations. The approach contemplates the articulation between the verbal and visual planes, considering the main references for the analysis of the visual plan are Hall (1997, 2016), Manguel (2001), Van der Linden (2011) and Hunt (2010). Comprehending LijAfro in this way, we analyze the Third Space in its disjunctive properties as an activity which denies the forms of cultural domination and racial subjection, and at the same time we envisage the insertion of these dissident textualities in the reading formation of children, as well as of the educators, researchers and literary mediators.
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Beatriz Giugliani
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O ABANDONO DOS JOVENS NEGROS no ENSINO MÉDIO: um estudo interdisciplinar na escola pública no Município de São Félix (BA)
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Orientador : OSMUNDO SANTOS DE ARAUJO PINHO
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MEMBROS DA BANCA :
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OSMUNDO SANTOS DE ARAUJO PINHO
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CLAUDIO ALVES FURTADO
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LIVIO SANSONE
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URPI MONTOYA URIARTE
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ROSANA RODRIGUES HERINGER
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Data: 20/Ago/2019
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Esse trabalho de investigação propõe uma abordagem antropológica crítico-interpretativa para compreender o fenômeno da defasagem escolar dos rapazes em relação às moças na etapa do ensino médio em uma escola pública do Recôncavo Baiano. O fenômeno do atraso escolar dos meninos/rapazes, que até recentemente era tido como um problema específico dos países industrializados, segundo o relatório da UNICEF (2003), constitui há algumas décadas, um aspecto da maioria dos países latino-americanos e do Caribe. A investigação recorreu à produção de estratégias e métodos preponderantemente qualitativos na intenção de identificar e analisar os processos que têm levado os jovens rapazes negros do Recôncavo Baiano, deixarem para trás a escola, interromperem seus estudos por meio da evasão ou do abandono, bem como as formas cotidianas de resistência dos que frequentam, e através delas, perceber a maneira como negociam e interpretam sua posição de sujeito frente a esse desafio escolar. A partir de diálogos possíveis com sujeitos da interação, em interlocução intersubjetiva, no sentido social e político da antropologia feita com aqueles que estudamos, nossas práticas cotidianas em campo, que perseguimos quase obsessivamente, foram verdadeiramente definidores para além dos contextos comunicativos. Os diálogos versaram sobre quem são nossos sujeitos, o que dizem sobre suas trajetórias escolares, seus modos de vida e seus projetos de vida, o significado da escola para eles, quais são seus medos, anseios e interesses, com base em quais parâmetros constroem suas masculinidades no cotidiano escolar e fora dele, considerando aqueles estudantes que frequentam a escola, os que já concluíram e os que interromperam os estudos. São múltiplos os questionamentos que se colocaram desde a fase inicial da pesquisa, como por exemplo, por que os estudantes do CERG abandonam a escola em maior número ou vão sendo progressivamente “abandonados” por ela? Dessa forma, tentou-se perceber as singularidades e as complexidades das suas vidas, ou então quem são os rapazes que fracassam na escola, ou que se mantêm nesse desafio? De que maneira interpretam e enfrentam os valores da masculinidade hegemônica? Se reconhecermos que são os meninos negros provenientes de camadas pobres da população as principais vítimas do fracasso escolar, a discussão da construção das masculinidades racializadas e a relação que elas estabelecem com o processo de escolarização fazem-se urgentes.
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This investigation proposes a critical-interpretive anthropological approach to understand the phenomenon of boys' school lag in relation to girls in high school in a public school in the “Recôncavo Baiano” region in Northeastern Brazil. The phenomenon of boy’s school lag, which until recently was considered a specific problem for industrialized countries, according to the UNICEF report (2003), since a few decades ago has also been recognized in most Latin American and Caribbean countries. The research used the production of strategies and methods that are predominantly qualitative in order to identify and analyze the processes that have led the young black boys of the “Recôncavo Baiano” to leave school behind, interrupting their studies through evasion or abandonment, as well as the daily forms of resistance of those who attend, and through them, to perceive the way in which they negotiate and interpret their position as a subject facing the challenge of school. Through possible dialogues with the interaction subjects, in subjective interlocution, in the political and social sense of anthropology made out with those that are subjects of the investigation, our everyday practices in the field, which we pursued almost obsessively, were truly defining beyond the communicative contexts. The dialogues were about who our subjects are, what they say about their school tracks, their modes of life and their life projects, the meaning of school for them, what are their fears, desires, and interests, the parameters based on which they build their masculinities in school daily life and out of it, considering those students who attend school, those who have already finished and those who have dropped out. There are multiple questions that have arisen since the initial phase of the research, for example, why do “CERG” students drop out of school or are progressively "abandoned" by it? In this way, have the singularities and complexities of their lives, or who are the boys who fail at school, or those who keep up the challenge, been perceived? In what way do they interpret and confront the values of hegemonic masculinity? If we recognize that it is black boys from the poorest strata of the population who are the main victims of school failure, the discussion of the construction of racialized masculinities and the relationship they establish with the schooling process becomes urgent.
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EUMARA MACIEL DOS SANTOS
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A TESSITURA DA PALAVRA: UM ESTUDO SOBRE A ORALIDADE AFRICANA NA OBRA LITERÁRIA DE AMADOU HAMPÂTÉ BÂ
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Orientador : VALDEMIR DONIZETTE ZAMPARONI
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MEMBROS DA BANCA :
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VALDEMIR DONIZETTE ZAMPARONI
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JESIEL FERREIRA DE OLIVEIRA FILHO
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FELIX AYOH OMIDIRE
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JOSE HENRIQUE DE FREITAS SANTOS
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FERNANDA MURAD MACHADO
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Data: 27/Ago/2019
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Neste estudo, foi promovida uma análise das abordagens da tradição oral africana na obra literária de Amadou Hampâté Bâ. O autor maliano que coletou, compilou e publicou em francês, língua oficial do Mali, muitas narrativas populares fula e bambara. Dessas narrativas, emergem representações de culturas e história da região da África denominada Sahel, ao passo que apresenta a oralidade como acionadora de cadeias de transmissão de ensinamentos milenares, através de falas proverbiais, contos, poesias, e engendra significados e orientações para a vida nessa epistemologia de muitas sociedades africanas. Então, metodologicamente, foi analisada a produção literária de Amadou Hampâté Bâ, a saber, os seguintes livros: Petit Bodiel (1993), Il n’y a pas de petite querelle, nouveaux contes de la savane (1999), Kaidara (1969), Amkoullel, l'enfant peul (1991), Oui mon commandant! (1996), L'étrange destin de Wangrin (1973) e Vie et enseignament de Tierno Bokar (1980). A partir deles, foi considerado o potencial desses registros literários como um cabedal de saberes que veiculam ensinamentos culturais e históricos africanos, através de uma lógica geracional. Portanto, como um valor civilizatório africano, a tradição oral foi observada em sua importância para a manutenção de práticas culturais em meio, também, às influências coloniais na dinâmica de tradições e rupturas. O que ficou de conclusão, a partir dos resultados da pesquisa, foi a necessidade da chamada para a reflexão sobre as potencialidades de tal obra para os Estudos Africanos nos contextos da África e da diáspora, bem como para a necessidade de reinvenção de usos e sentidos da oralidade na atualidade e a possibilidade de utilização de novas formas de recolher e trazer a público tais narrativas orais para que não se percam no emaranhado da linha do tempo. Desse modo, para esta análise, contou-se com as referências teóricas de Ruth Finnegan (1970), Inocência Mata (2013), Teresa Maria Manjate (2000;2015) e Ana Mafalda Leite (1998), promovendo reflexões sobre oralidade e Literaturas africanas; Achille Mbembe (2001), Elikia M’Bokolo, (2009), Valentin Yves Mudimbe (2013), Joseph Ki-Zerbo (2010), Paul Gilroy (2001), Paulin Hountondji (1996; 2010; 2012), José Castiano (2012), Bas’Ilele Malomalo (2014) e Fábio Leite (1993;1995) quando postulam sobre história, memória, filosofia, educação, além de matrizes culturais africanas; Jan Vansina (2010), Laura Padilha (2007), Boubacar Barry (2000) e Amarino Oliveira de Queiroz (2007), trazendo considerações sobre a tradição oral e práticas grióticas. Lourenço Rosário (1989), Aboua Blaise (2012), Mamadouu Diwara (2003) com os estudos sobre narrativas africanas. Para uma discussão sobre cultura e identidades, há as contribuições dos estudos Homi Bhabha (1998) e Stuart Hall (2000). Quanto às discussões sobre ancestralidade, foram apoiadas nas formulações de Eduardo Oliveira (2007).
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In this study, an analysis of the approaches of the African oral tradition in the literary work d'Amadou Hampâté Bâ was encouraged. The Malian author who collected, compiled and published French, the official language of Mali, many popular fula and bambara stories. From these stories emerge from representations of cultures and history of the Sahel region of Africa, while presenting orality as the driving force of the teaching transmission chains millennia, through proverbial lines, stories, poetry, and generate meanings and life orientations. epistemology of many African societies. Then, methodologically, we analyzed the literary production of Amadou Hampâté Ba, namely the following books: Little Bodiel (1993), He has no quarrel, New Tales Savannah (1999), Kaidara (1969), Amkoullel, the Fulani child (1991), Yes my commander! (1996), The Strange Destiny of Wangrin (1973) and Life and Teaching of Tierno Bokar (1980). AT from them, the potential of these literary archives was considered a source of knowledge that conveys African cultural and historical teachings, through a generational logic. Therefore, as an African civilizing value, tradition was observed in its importance for the maintenance of cultural practices at the center, as well as for colonial influences in the dynamics of traditions and breaks. The research findings concluded that there is a need to launch a call for reflection on the potential of this work for African studies in the contexts of Africa and the diaspora as well as on the need to reinvent usages and senses. of orality today and the possibility to use new methods of collecting and communicating to the public such oral narratives, so that they do not get lost in the scrambling of the timeline. For this analysis, Theoretical references of Ruth Finnegan (1970), Innocence Mata (2013), Teresa Maria Manjate (2000, 2015) and Ana Mafalda Leite (1998) were used to promote reflections on orality and African literatures; Achille Mbembe (2001), Elikia M'Bokolo (2009), Valentin Yves Mudimbe (2013), Joseph Ki-Zerbo (2010), Paul Gilroy (2001), Paulin Hountondji (1996, Paulin Hountondji (1996, 2010, 2012), José Castiano (2012), Basilele Malomalo (2014) and Fábio Leite (1993; 1995), postulating the history, the philosophy of the memory, education, in addition to African cultural matrices; Jan Vansina (2010), Laura Padilha (2007), Boubacar Barry (2000) and Amarino Oliveira de Queiroz (2007) discuss questions relating to oral tradition and practical practices. Lourenço Rosário (1989), Aboua Blaise (2012) and Mamadouu Diwara (2003) with studies on African narratives. For a discussion about culture and identities, there are the contributions of Homi Bhabha (1998) and from Stuart Hall (2000). With regard to the discussions on ancestry, they were supported in the formulations of Eduardo Oliveira (2007).
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JOSÉ ELIAS ROSA DOS SANTOS
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Escravidão na África: caminhos e descaminhos de memórias em conflito em Guiné Bissau
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Orientador : VALDEMIR DONIZETTE ZAMPARONI
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MEMBROS DA BANCA :
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ANTONIO EVALDO ALMEIDA BARROS
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CLAUDIO ALVES FURTADO
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LIVIO SANSONE
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PATRICIA ALEXANDRA GODINHO GOMES
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SÍLVIO MARCUS DE SOUZA CORREA
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VALDEMIR DONIZETTE ZAMPARONI
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Data: 28/Ago/2019
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Espaço de construções de identidades e embates políticos, o campo das memórias tem ganhado, nas últimas décadas, cada vez mais destaque. Assiste-se, ao redor do mundo, à criação de lugares de memórias, destinos de milhares de pessoas ávidas por reconstruir e reviver narrativas sobre seus antepassados. Entretanto, lembrar e esquecer são gêmeos siameses, fazendo parte de um mesmo processo de construções das narrativas nestes sítios. A Guiné-Bissau – país da África Ocidental, limítrofe de Senegal e Guiné- Conacri – vem esforçando-se para construir seus lugares de memórias, buscando inserir-se nesta vaga de alcance planetário. Ao construir o Memorial da Escravatura e do Tráfico Negreiro, em Cacheu, buscam-se as origens do país, focando uma importante página da história que não tem ocupado o devido espaço nas instituições guineenses, inclusive nos currículos escolares. O Memorial de Cacheu tem exercido um papel dinamizador nas construções das memórias que, longe de situar os temas numa temporalidade distante, os coloca numa perspectiva atual seguindo a tendência de outros países. Contudo, da mesma forma que realça memórias e seus lugares, o Memorial de Cacheu também explicita esquecimentos, uma vez que dá ênfase a uma narrativa que aqui foi chamada de escravidão do porto para fora, não oferecendo espaços para relatos que retratam as questões ligadas à escravidão anterior e fora do círculo de influência europeia, obedecendo ao ponto de vista da chamada historiografia africana nacionalista. Estão ausentes do Memorial de Cacheu tanto as narrativas relativas à escravidão, cujos conteúdos poderão ser de fundamental importância para uma compreensão mais ampla do processo em chão guineense (relatos que abordam os conflitos internos, a participação de povos e lideranças africanas no comércio de escravos e a existência de movimentos de resistência à escravidão) quanto os lugares de memórias ligados a essas recordações. Sítios onde, no passado, havia portos, poços de água, bolanha, entre outros, são visitados e celebrados, estando, entretanto, ausentes das políticas de preservação de patrimônio, das pesquisas acadêmicas e das instituições de memória. Aqui, todavia, formam o centro do interesse.
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Space of constructions of identities and political clashes, the field of the memories has gained, in the recent decades, more and more prominence. The creation of sites of memory, destinies of thousands of people eager to rebuild and revive narratives about "their" ancestors have been seen around the world. However, remembering and forgetting are Siamese twins, being part of the same process of constructing the narratives present in these sites. Guinea- Bissau has been strving to build its sites of memory, seeking to be part of this worldwide memorial and heritage vacancy. In constructing the Memorial of Slavery and Slave Trade, in Cacheu, the origins of the country are searched, focusing on an important page of history that has not occupied the space in Guinean institutions, including school curricula. The Memorial of Cacheu has been carrying out a dynamizing role in the constructions of memories that, far from situating the themes in a distant temporality, places them in a current perspective following a tendency of memorials of other countries. But, just as it highlights memories and their places, the Cacheu Memorial also spells out forgetfulness, as it emphasizes a narrative that has been called port slavery out there, not offering spaces for stories that depict issues slavery and outside the European circle of influence, obeying the point of view of the so-called nationalist African historiography. The narratives that offer information that may be of fundamental importance to a broader understanding of slavery on Guinean soil are absent from the Cacheu Memorial (these reports address internal conflicts, the participation of African peoples and leaders in trade of slaves and the existence of resistance to slavery) as well as the places of memories linked to these memories. Sites where in the past there were ports, water wells, bolanha, among others, are visited and celebrated, being, however, absent from patrimony preservation policies, academic research and memory institutions. However in the reaserch they are the main concerns.
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ANGELA LANO
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O RADICALISMO ISLÂMICO E AS AGENDAS GEOPOLÍTICAS OCIDENTAIS: ALIANÇAS E CONFLITOS NO CASO DA LÍBIA, DA REVOLTA CONTRA GADDAFI AOS DIAS ATUAIS
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Orientador : LIVIO SANSONE
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MEMBROS DA BANCA :
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CLAUDIO ALVES FURTADO
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LIVIO SANSONE
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LUCIA AVALLONE
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TANIA TRIBES
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VALDEMIR DONIZETTE ZAMPARONI
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Data: 1/Nov/2019
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O presente trabalho de tese tem como objetivo destacar, através de um caminho iniciado com o estudo e análise histórica do radicalismo islâmico/islamismo-islã político, desde suas origens até os nossos dias, as ligações e as colaborações entre este último e as agendas ocidentais, com atenção especial à Líbia.
O assunto central deste tese é verificar se, na esteira das “Primaveras árabes” que envolveram o norte da África e o Oriente Próximo e Médio, o islamismo político, em suas várias expressões ideológicas e operacionais, tivesse colaborado instrumentalmente com a OTAN e as potências ocidentais que dela fazem parte e com alguns estados árabes do Golfo para a derrubada do regime de Gaddafi.
Além disso, a questão é se o islamismo político e as agendas ocidentais tivessem planejado (inicialmente cada um por si e depois em conjunto), a mudança de regime, e se isso não fosse um objetivo compartilhado pela maioria da população líbica, que exigia algumas mudanças sociais, políticas e econômicas, e não o colapso da Jamâhîriyya.
O trabalho bibliográfico e de campo desses anos de pesquisa demonstra que estas hipóteses têm bases concretas, verificadas através de textos, artigos e análises de importantes estudiosos internacionais - professores universitários de antropologia, ciência política, relações internacionais, história, estudos islâmicos e geopolítica -, de documentos desclassificados de inteligências e governos internacionais, e de entrevistas realizadas no Norte da África e na Europa com líbios e muçulmanos de vários países árabes e europeus.
Das várias fontes - primárias e secundárias – ressalta-se que a revolta de 2011 e a situação atual da Líbia têm múltiplas e diversificadas causas internas e externas: certamente, na base do levante havia uma necessidade geral de mudança interna, por maiores espaços de debate social e político, de maior equidade e distribuição de riqueza e poder, mas as ações populares foram infiltradas, desviadas e manipuladas por grupos ligados ao islamismo político - da Irmandade Muçulmana a al-Qâ‘ida e o Dâ‘ish - e pelas potências ocidentais que planejavam uma mudança de regime há anos.
Para esses movimentos islamistas, seguidores da doutrina do ideólogo medieval Ibn Taymiyya, Gaddafi e sua Revolução Verde representavam uma forma de governo blasfemo, em antítese ao “governo de Deus” por eles pregado, que precisava ser derrubado: o Coronel era o “tirano” que tinha que ser morto.
As trocas de e-mails entre o Secretário de Estado dos EUA, Hillary Clinton e seu conselheiro, Sidney Blumenthal, confirmam que rebeldes no leste da Líbia incluíram muitos elementos 9
jihadistas que se infiltraram no Conselho Nacional de Transição. Os e-mails mostram também que o presidente francês Nicolas Sarkozy estava muito preocupado para com os projetos de Gaddafi na África - adoção do dinar de ouro para as transações comerciais e de petróleo, banco central africano, etc. -, revelando que tudo isso representava uma “séria ameaça” ao status quo econômico-financeiro ocidental e era uma das verdadeiras razões da guerra da OTAN contra a Líbia.
Em março de 2011, políticos e inteligências internacionais estavam conscientes do sério risco representado pela presença do islamismo radical e do terrorismo, prontos para explorar o vácuo de poder que a guerra estava criando na Líbia; no entanto, essa consciência não os fez desistirem
de seus planos
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This doctoral thesis aims to highlight, through a path that began with the study and historical analysis of Islamic radicalism/political Islâm from its origins to the present day, the links and collaborations between radicalism and the western agendas, with special attention to Libya. The central question was whether, in the wake of the “Arab Spring” that involved North Africa and the Near and Middle East, political Islam, in its various ideological and operational expressions, had instrumentally collaborated with NATO, and the Western powers that are part of it, and with some Arab Gulf states for the overthrow of the Gaddafi regime. Moreover, the question is whether political Islam and Western agendas had planned (initially each for themselves and then jointly) a regime change, and if this were not a goal shared by the majority of the Libyan population, which required some social, political and economic change, and not the collapse of the Jamâhîriyya. The bibliographical and field work of these years of research shows that this hypothesis has concrete foundations, verified through books, articles and analysis of important international scholars - university professors of anthropology, political science, international relations, history, Islamic studies and geopolitics -, declassified documents from international 10 intelligences and governments, and interviews conducted in North Africa and Europe with Libyans and with Muslims from various Arab and European countries. From the various sources - primary and secondary - it is highlighted that the 2011 revolt and the current situation in Libya have multiple and diverse internal and external causes: certainly, at the base of the uprising there was a general need for internal change, for greater spaces for social and political debate, more equity in the distribution of wealth and power; however, popular actions were infiltrated, deverted and manipulated by groups linked to political Islâm - from the Muslim Brotherhood to al-Qâ‘ida and Dâ‘ish - and by the Western powers that had been planning a regime change for years. For these Islamist movements, followers of the doctrine of the medieval ideologue Ibn Taymiyya, Gaddafi and his Green Revolution represented a blasphemous form of government, in antithesis to the “government of God” they preached, which needed to be overthrown: the Colonel was the “tyrant” who had to be killed. E-mail exchanges between US Secretary of State Hillary Clinton and his adviser Sidney Blumenthal confirm that rebels in eastern Libya included many jihadist elements who had infiltrated the National Transitional Council. The emails also show that French President Nicolas Sarkozy was very concerned about Gaddafi's projects in Africa - adoption of the gold dinar for oil and trade transactions, the African central bank, etc. - revealing that all this posed a “serious threat” to the Western economic-financial status quo and was one of the real reasons for NATO's war against Libya. By March 2011, politicians and international intelligences were aware of the serious risk posed by the presence of radical Islâm and terrorism, ready to exploit the power vacuum that the war was creating in Libya; however, this awareness did not make them desist from their plans.
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DÉBORA CARLA PEREIRA GUIMARÃES
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Os Brasilian Boys e Cacau do Pandeiro: Caminhos Profissionais de Músicos Negros em Salvador
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Orientador : ANGELA ELISABETH LUHNING
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MEMBROS DA BANCA :
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ANGELA ELISABETH LUHNING
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CRISTIANE MARIA GALDINO DE ALMEIDA
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ELISA GORITZKI
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KATHARINA DORING
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LIVIO SANSONE
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VALDEMIR DONIZETTE ZAMPARONI
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Data: 18/Dez/2019
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A primeira orquestra de negros de Salvador, os “Brasilian Boys”, fundada pelos irmãos de Mestre Cacau, músicos de tradição oral, que se apresentavam em eventos da cidade a partir da década de 1930, fez parte da música urbana que acompanhou o desenvolvimento da cidade de 1930 a 1960. O objetivo desta pesquisa é explorar a questão da profissionalização desses músicos, tendo Mestre Cacau como referência, e suas conexões com os espaços e tradições da cidade. A metodologia utilizada neste trabalho envolveu a pesquisa exploratória e a história oral. Os depoimentos orais foram cruzados com outras fontes, tais como jornais de circulação local, revistas especializadas, fotografias e bibliografia específica sobre a música urbana. Os resultados permitiram identificar as influências de famílias e personalidades de localidades como o Rio Vermelho (como as famílias Taboada, Marques Porto, Villas Boas e Pinheiro de Souza) e a Vila Matos (com destaque para a família Cruz); os locais de festejos religiosos e as comemorações da cidade, incluindo os arrabaldes do Rio Vermelho, Amaralina e Pituba; a consolidação das orquestras e de outros tipos de conjuntos musicais; a formação dos músicos oriundos de vários locais que passaram a integrar a orquestra “Brasilian Boys”; repertórios utilizados no período de 1930 a 1960, considerando as diversas relações e interações culturais estabelecidas; estratégias de inclusão dos músicos negros da cidade nas atividades e programações culturais da época, bem como as mudanças nas programações musicais existentes; o acompanhamento da atuação dos músicos e formação dos diversos conjuntos, além dos repertórios e da participação do público. Concluiu-se que a profissionalização desses músicos ocorreu principalmente através de suas experiências, mantendo-se atualizados para atender à demanda do mercado, e as conexões estabelecidas permitiram-lhes inserir-se nos espaços em busca de afirmação, sobrevivência e reconhecimento.
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Mostrar Abstract
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Salvador's first black orchestra, the “Brasilian Boys”, founded by the brothers of Mestre Cacau, musicians of oral tradition, who performed in city events from the 1930s, was part of the urban music that accompanied the development of the city from 1930 to 1960. The aim of this research is to explore the question of the professionalization of these musicians, having Mestre Cacau as a reference, and his connections with the spaces and traditions of the city. The methodology used in this work involved exploratory research and oral history. Oral statements were cross-referenced with other sources, such as local newspapers, trade magazines, photographs and a specific bibliography on urban music. The results allowed us to identify the influences of families and personalities of places such as Rio Vermelho (such as the Taboada, Marques Porto, Villas Boas and Pinheiro de Souza families) and Vila Matos (especially the Cruz family); the city's religious festivals and commemorations, including the outskirts of Rio Vermelho, Amaralina and Pituba; the consolidation of orchestras and other types of musical ensembles; the formation of musicians from various places who joined the orchestra “Brasilian Boys”; repertoires used from 1930 to 1960, considering the various relations and cultural interactions established; strategies for including black city musicians in the cultural activities and programming of the time, as well as changes in existing musical programming; the accompaniment of the performance of the musicians and formation of the diverse ensembles, besides the repertoires and the participation of the public. It was concluded that the professionalization of these musicians occurred mainly through their experiences, keeping up to date with the market demand, and the established connections allowed them to insert themselves in the spaces in search of affirmation, survival and recognition.
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