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Dissertações |
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URANIA DE OLIVEIRA RODRIGUES
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Merê Mahi, Insurgência Feminina Negra nos Terreiros Jeje do Recôncavo: Algumas Notas sobre a Travessia da Bahia ao Benim.
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Orientador : VILSON CAETANO DE SOUSA JUNIOR
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MEMBROS DA BANCA :
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VILSON CAETANO DE SOUSA JUNIOR
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MOISES VIEIRA DE ANDRADE LINO E SILVA
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ORDEP JOSE TRINDADE SERRA
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MARLON MARCOS VIEIRA PASSOS
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Data: 08/01/2021
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Esta pesquisa traz uma reflexão a respeito da viagem ao Benim (África) realizada por um grupo de mulheres negras, líderes de Terreiros na Bahia, e a produção do documentário Merê durante esta travessia, em 2012. Neste projeto, um dos temas centrais será discutir e aproximar o “olhar” do trânsito, fluxo de mulheres negras, observando, mais particularmente, as suas rotas e políticas de insurgência, e os impactos destes movimentos na vida das comunidades “Jeje Mahi da Bahia”.
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This thesis discusses Black women politics in Brazil, approaching a particular context involving a journey of a group of Afro-Brazilian religious to Benin, in West Africa. In 2012, I organized a trip to Africa to shoot scenes of my film documentary named Merê. In this project, one of the most important goals was to bring attention to the contemporary flows abroad of Black women throughout the Brazilian boundaries to Africa, and its impacts to the Jeje Mahi communities in Bahia.
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JOÃO VICTTOR GOMES VARJÃO
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Andando Junto: o Parentesco “Passivo” de Jovens LGBTQ+ em Juazeiro da Bahia
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Orientador : MOISES VIEIRA DE ANDRADE LINO E SILVA
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MEMBROS DA BANCA :
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MOISES VIEIRA DE ANDRADE LINO E SILVA
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CECILIA ANNE MCCALLUM
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PAULO VICTOR LEITE LOPES
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Data: 04/02/2021
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Esta etnografia acompanha o andar junto na vida de jovens LGBTQ+ de Juazeiro da Bahia. O andar junto pode ser definido com uma conceituação nativa acerca de relações privilegiadas estabelecidas entre alguns amigos específicos; ou como elas se autodenominam: “irmãs”. A partir da perspectiva do “novo parentesco” e da teoria queer, ofereço uma análise etnográfica sobre o parentesco que emerge das práticas cotidianas dessas irmãs em Juazeiro: um parentesco baseado em uma sexualidade “passiva” em um contexto de vida interiorano.
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This ethnography traces the act of walking together in the lives of bottom LGBTQ+ youth from Juazeiro da Bahia, Brazil. More than an activity, walking together can be understood as a native concept that defines privileged relations among friends who become “sisters” by hanging out together. From the perspective of “new kinship” and queer theories, I offer an ethnographic analysis of the specific forms of relatedness that emerge among “sisters” walking together in a small town in Brazil’s hinterland. I coin the term “bottom” kinship to refer to their experiences of relatedness.
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FRANCISCO SAVOI DE ARAUJO
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O Leão de Judá chega ao Império Juramidam: diálogos possíveis entre o Rastafari e o Santo Daime
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Orientador : EDWARD JOHN BAPTISTA DAS NEVES MAC RAE
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MEMBROS DA BANCA :
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EDWARD JOHN BAPTISTA DAS NEVES MAC RAE
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ROSELENE CASSIA DE ALENCAR SILVA
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Lucas Kastrup Rehen
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Data: 26/03/2021
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No campo religioso, há uma tendência ao sectarismo bastante preocupante, quando as transformações ou variações de algumas práticas podem ser encaradas com preconceito e discriminação. Desse modo, a principal questão debatida nesta dissertação é o diálogo inter-religioso observado no Céu de Santa Maria de Sião, um grupo localizado no município de Embu das Artes/SP. A sua identidade “hibrida” estabelece uma linguagem comum entre dois movimentos religiosos distintos, o Santo Daime e o Rastafari.
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In the religious field, there is a tendency to sectarianism of great concern, when the transformations or variations of some practices can be viewed with prejudice and discrimination. Thus, the main issue discussed in this dissertation is the interreligious dialogue observed in Céu de Santa Maria de Sião, a group located in the municipality of Embu das Artes / SP. Its “hybrid” identity establishes a common language between two distinct religious movements, Santo Daime and Rastafari.
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CLAUDIVAN SILVA SOARES
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Quilombolas de Jequitibá: processos identitários e luta pela terra
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Orientador : MARCELO MOURA MELLO
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MEMBROS DA BANCA :
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JOSÉ MAURÍCIO ANDION ARRUTI
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LIDIA MARIA PIRES SOARES CARDEL
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MARCELO MOURA MELLO
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Data: 29/03/2021
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Este trabalho analisa o desenvolvimento do conflitos de terras na Comunidade Jequitibá - localizada no município de Mundo Novo, centro-norte da Bahia - e como, no processo de identificação étnica e reivindicação territorial, os quilombolas de Jequitibá apresentam e mobilizam diacríticos étnicos.
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This work analyzes the development of land conflicts in the Jequitibá Community - located in the municipality of Mundo Novo, north-central Bahia - and how, in the process of ethnic identification and territorial claim, the Quilombolas of Jequitibá present and mobilize ethnic diacritics.
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Lucas Barbosa Lima
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AGORA É NÓS POR NÓS! A INSUSRGÊNCIA DA BIBLIOTECA COMUNITÁRIA ZEFERINA BEIRU!
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Orientador : URPI MONTOYA URIARTE
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MEMBROS DA BANCA :
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URPI MONTOYA URIARTE
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VILSON CAETANO DE SOUSA JUNIOR
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RAFAEL DE AGUIAR ARANTES
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Data: 15/04/2021
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O presente trabalho apresenta o que leva as pessoas a se aglutinarem em torno da Biblioteca Comunitária Zeferina Beiru, uma Biblioteca Comunitária e Centro cultural no bairro do Arenoso. Através de utilização das imagens como unidade de análise centrais ao longo do processo de pesquisa, análise, interpretação e narrativo de pesquisa. Desta maneira, apresentarei alguns discursos de educadores que fazem e/ou fizeram parte da Biblioteca, através de uma narrativa escrita com recursos visuais, apresentarei a Biblioteca enquanto um fenômeno aglutinador do bairro do Arenoso.
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The present work presents what leads people to gather around the Zeferina Beiru Community Library, a Community Library and Cultural Center in the Arenoso neighborhood. Through the use of images as a central unit of analysis throughout the research process, analysis, interpretation and research narrative. In this way, I will present some speeches by educators who are and / or were part of the Library, through a written narrative with visual resources, I will present the Library as an agglutinating phenomenon in the neighborhood of Arenoso.
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João Caetano Brandão Andrade
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“Por cima do mar, eu vim; Por cima do mar, eu vou voltar”: cenas transnacionais da Capoeira baiana
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Orientador : MOISES VIEIRA DE ANDRADE LINO E SILVA
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MEMBROS DA BANCA :
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JEAN ADRIANO BARROS DA SILVA
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MARCELO MOURA MELLO
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MOISES VIEIRA DE ANDRADE LINO E SILVA
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Data: 26/04/2021
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Nesta dissertação busco demonstrar que a Capoeira Regional não só é propulsora de uma expansão transnacional da capoeira da Bahia, mas que ela mesma é efeito de uma internacionalização. Tal argumento alinha-se bem com o ponto de vista nativo e também com o de outro estudiosos: a capoeira, enquanto parte da diáspora africana, continua a existir e expandir-se de maneira diaspórica e transnacional.
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In this dissertation I seek to demonstrate that Regional Capoeira is not only the driving force for a transnational expansion of Bahia Capoeira, but that it itself is the result of an internationalization of the practice since its origins. Such an argument aligns well with the native point of view and also with that of other scholars: capoeira, as part of the African diaspora, continues to exist and expand in a diasporic and transnational way.
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MÁRCIO SANTOS MATOS
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Meio Índios, Meio Negros: Etnicidade e Pobreza em Rio de Contas
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Orientador : CARLOS ALBERTO CAROSO SOARES
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MEMBROS DA BANCA :
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AMIEL ERNENEK MEJIA LARA
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CARLOS ALBERTO CAROSO SOARES
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MARIA HILDA BAQUEIRO PARAISO
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Data: 17/05/2021
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Esta dissertação visa saber quando e de que forma a questão étnica afroindígena tornou-se visível no município de Rio de Contas (Sul da chapada Diamantina). O cenário pandêmico impediu a conclusão do trabalho de campo local, apesar de alguns dados serem coletados. Logo, optou-se por ajustar a metodologia, recuando no uso dos métodos, técnicas e procedimentos de campo incialmente previstos e realizando uma vasta revisão bibliográfica sobre a ocupação da região em estudo, através da qual se constatou uma relação entre território, memória e aldeamento e um contraponto entre raça e etnia
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This dissertation aims to know when and how the Afro-indigenous ethnic issue became visible in the municipality of Rio de Contas (South of Chapada Diamantina). The pandemic scenario prevented the completion of the local fieldwork, although some data was collected. Therefore, it was decided to adjust the methodology, retreating in the use of the methods, techniques and procedures of the field initially foreseen and conducting a vast bibliographic review on the occupation of the region under study, through which a relationship between territory, memory and village was found and a counterpoint between race and ethnicity.
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GABRIELA MACHADO BACELAR RODRIGUES
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(Contra) Mestiçagem Negra: pele clara, anticolorismo e comissão de heteroidentificação racial
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Orientador : MILTON JULIO DE CARVALHO FILHO
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MEMBROS DA BANCA :
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CINTIA BEATRIZ MULLER
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DENISE CARRASCOSA FRANCA
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JACQUES D'ADESKY
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MILTON JULIO DE CARVALHO FILHO
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Data: 28/05/2021
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Essa dissertação trata das dinâmicas de autodeclaração e de heteroclassificação racial das pessoas negras, com pele clara, na Universidade Federal da Bahia _ UFBA, com base em estudo etnográfico realizado durante os trabalhos da Comissão de Aferição da Autodeclaração Étnico-Racial da Universidade.
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EThis dissertation deals with the dynamics of self-declaration and racial heteroclassification of black people, with fair skin, at the Federal University of Bahia _ UFBA. , based on an ethnographic study carried out during the work of the University's Ethnic-Racial Self-Declaration Assessment Committee.
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RENATA DA SILVA CARDOSO
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REMINISCÊNCIAS DE UMA COLEÇÃO. AS PEÇAS DO CANDOMBLÉ DO IGHB: apreender, ofertar e exibir.
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Orientador : LUIS NICOLAU PARES
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MEMBROS DA BANCA :
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ANGELA ELISABETH LUHNING
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LUIS NICOLAU PARES
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ROGER SANSI-ROCA
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Data: 04/06/2021
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Os objetos apreendidos nos terreiros de candomblés pela polícia, quando não destruídos ou recolhidos por seus respectivos donos, possibilitou que a coleção de peças do candomblé do Instituto Geográfico e Histórico da Bahia fosse constituída, durante a primeira metade do século XX. A cadeira do pai de santo Severiano Manoel de Abreu, o Jubiabá, é tratada como um estudo de caso, partindo da apreensão, até sua saída do IGHB, em comodato, para o terreiro remanescente Mokambo, liderado por tata Anselmo Santos.
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The objects seized by the police from the Afro-Brazilian temples of candomblé (terreiros), when they were not immediately destroyed or claimed back by their respective owners, allowed that the collection of candomblé pieces from the Geographical and Historical Institute of Bahia (IGHB) was created, during the first half of the 20th century. The chair of a candomblé spiritual leader named Severiano Manoel de Abreu, also known as Jubiabá, will be treated as a case study, starting from its seizure to its transfer to the IGHB, and from there to the Mokambo terreiro, under the leadership of tata Anselmo Santos.
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LEONARDO BRAIT AZEVEDO SOARES
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Mais Que Um Espaço Religioso: Afroempreendedorismo e Reciprocidade de um Candomblé Angola.
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Orientador : VILSON CAETANO DE SOUSA JUNIOR
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MEMBROS DA BANCA :
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VILSON CAETANO DE SOUSA JUNIOR
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FATIMA REGINA GOMES TAVARES
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MAGALI DA SILVA ALMEIDA
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Data: 30/07/2021
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Este é um trabalho etnográfico sobre um terreiro de candomblé angola e empreendedor da cidade de São Francisco do Conde. A etnografia foi focada no acompanhamento da loja do terreiro por feiras por três cidades do Recôncavo Baiano. O trabalho se insere nas discussões e reflexões sobre culturas tradicionais, do afroempreendedorismo e da caracterização do fazer econômico afro-brasileiro e de Candomblé. Constatou-se que o terreiro Angurusena Dya Nzambi se configura em um sujeito econômico bem adaptado à modernidade, produtor de riquezas e como um potencial irradiador de prosperidade para a população local.
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This is an ethnographic work about an enterprising terreiro de candomblé angola on the city of São Francisco do Conde. The ethnography was focused on following of the store of the candomblé by market-places on three cities of Recôncavo Baiano. The work takes place on the debates and reflections of traditional cultures, afrobusiness and the characterization of some afro-brazilian’s and candomblé’s economic acts. It was found that the terreiro Angurusena Dya Nzambi is well adapted to modernity and a wealth producing economic subject with potential for being a source and irradiator of prosperity for the local population.
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OLÍVIA NOLASCO BELTRÃO
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“O DIREITO NÓS JÁ TEMOS, QUEREMOS RESPEITO”: a caminhada afrorreligiosa do Engenho Velho da Federação – Salvador- BA
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Orientador : CINTIA BEATRIZ MULLER
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MEMBROS DA BANCA :
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CINTIA BEATRIZ MULLER
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VILSON CAETANO DE SOUSA JUNIOR
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JOCELIO TELES DOS SANTOS
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Data: 30/07/2021
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A Caminhada pelo Fim da Violência e do Ódio Religioso, pela Paz é uma manifestação pública de terreiros de candomblé do Engenho Velho da Federação, bairro popular de Salvador, de população predominantemente negra. Organizada desde 2004, a partir da iniciativa de lideranças religiosas locais, foi motivada por agressões e ofensas de igrejas neopentecostais instaladas no bairro, a partir da década de 90, em meio a uma ostensiva hostilidade contra religiões afro-brasileiras, empreendida por novas vertentes e igrejas do campo pentecostal no Brasil contemporâneo. Com base em trabalho de campo, através da observação participante e de entrevistas, sobretudo com organizadores da Caminhada, a pesquisa buscou identificar modos de organização e estratégias adotados por religiosos afro-brasileiros para realização da manifestação e analisar a Caminhada do Engenho Velho como uma ação coletiva de caráter expressivo, um ritual ou ato performativo. A pesquisa procurou também situar o surgimento da manifestação a partir da mobilização de comunidades religiosas afro-brasileiras em Salvador, para o enfrentamento dos conflitos inter-religiosos e apresentar uma abordagem histórica da ocupação da área da cidade onde se localiza o bairro, sua inserção no espaço urbano de Salvador, de modo a discutir interconexões entre a dimensão territorial, religião e identidade negra, através das quais o povo de candomblé se apresenta no espaço público como um sujeito político coletivo. Para sair às ruas, seus agentes promovem a interlocução e cooperação entre diversas comunidades religiosas do bairro e do seu entorno e, na manifestação, acionam concepções cosmológicas e elementos rituais que se associam à proclamação da importância dos terreiros na vida local, de relações entre esses terreiros do bairro e tantos outros existentes na cidade e no Brasil e articulam identidade religiosa e étnico-racial para prosseguir na luta contra o ódio religioso.
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The Caminhada pelo Fim da Violência e do Ódio Religioso (Walk for the End of Violence and Religious Hatred, for Peace) is a public manifestation of candomblé´s temples in Engenho Velho da Federação, a popular neighborhood in Salvador, with a predominantly black population. Organized since 2004, from the initiative of local religious leaders, it was motivated by aggressions and offenses from neo-pentecostal churches installed in the neighborhood, from the 1990s, amidst an ostensible hostility against afro-brazilian religions, undertaken by new trends and churches of the pentecostal domain in contemporary Brazil. Based on fieldwork, through participant observation and interviews, especially with the Caminhada´s organizers, the research sought to identify modes of organization and strategies adopted by afro-brazilian religious to carry out the demonstration and analyze the Caminhada do Engenho Velho as an action collective of expressive character, a ritual or performative act. The research also sought to situate the emergence of the manifestation from the mobilization of afro-brazilian religious communities in Salvador, to face inter-religious conflicts and present a historical approach to the occupation of the area of the city where the neighborhood is located, its insertion in the urban space of Salvador, in order to discuss interconnections between the territorial dimension, religion and black identity, through which the candomblé people present themselves in the public space as a collective political subject. To go out on the streets, its agents promote dialogue and cooperation between various religious communities in the neighborhood and its surroundings and in the manifestation they trigger cosmological conceptions and ritual elements that are associated with the proclamation of the importance of temples in local life, the relationships between these temples in the neighborhood and many others existing in the city and in Brazil, and articulate religious identity and ethnic-racial to continue the fight against religious hatred.
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GABRIEL NOVAIS CARDOSO
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No Rastro dos “Invisíveis”: relações e articulações entre xamanismo, ritual, etnicidade e cosmopolítica Kiriri.
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Orientador : DANILO PAIVA RAMOS
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MEMBROS DA BANCA :
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DANILO PAIVA RAMOS
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AMIEL ERNENEK MEJIA LARA
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MARCO TROMBONI DE SOUZA NASCIMENTO
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Data: 27/08/2021
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O presente trabalho foi desenvolvido junto ao povo Kiriri, com seu território, já demarcado e homologado, localizado no sertão baiano, nos municípios de Banzaê e Quijingue. Trata-se, nesta pesquisa, sob uma perspectiva etnográfica, das articulações entre o ritual do Toré, a relação cotidiana entre Kiriris e entidades invisíveis, das quais as principais são os encantados - ou o campo xamanístico, no geral - e a organização política desse povo que, como se argumenta, pode ser entendida como uma organização cosmopolítica, dada a centralidade e importância da comunicação com os encantados, principalmente através do ritual do Toré, nos modos de organização, ação política e distinção étnica do grupo. Seja na esfera interétnica, seja na intraétnica, com o fenômeno da divisão do povo em distintos grupos cosmopolíticos que disputam, entre si, maior legitimidade e indianidade, essas, fundamentadas em distintas concepções cosmológicas sobre como deve se dar a relação com os invisíveis. Com isso em mente, descrevo e analiso a centralidade do campo xamanístico, de relação e comunicação com os invisíveis, nas dinâmicas étnicas e cosmopolíticas Kiriri, apontando para a centralidade da relação com os encantados pra própria auto-arpreensão do povo enquanto indígena, bem como em seus processos de produção de alteridades inter e intra -étnicas. A partir de tais análises e descrições, avanço ainda mais, apontando para a constante e contínua relação de comunicação entre Kiriris e encantados, nos mais diversos aspectos e momentos da vida Kiriri no território indígena, o que implica numa continuidade do ritual na vida cotidiana na forma de “ações ritualizadas”, voltadas para a manutenção da comunicação “correta” com os encantados. Concluo, após todo esse percurso, sobre a natureza de “fato social total” da constante e contínua relação e comunicação entre Kiriris e encantados, fenômeno que perpassa os mais diversos aspectos da vida daquele povo indígena em seu território, sendo sua apreensão condição necessária para uma compreensão mais aprofundada e sistemática sobre quaisquer aspectos e dinâmicas da vida do povo Kiriri no mundo de seu território indígena, que é, também, a morada dos encantados.
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The present work was developed with the Kiriri people, with their territory, already demarcated and homologated, located in the Bahian hinterland, in the municipalities of Banzaê and Quijingue. This research deals with, from an ethnographic perspective, the articulations and relations between the Toré ritual, the shamanistic field in general and the political organization of this indigenous people which, as argued, can be understood as a cosmopolitical organization, given the centrality and importance of communication with the enchanted, mainly through the Toré ritual, in the modes of organization, political action and ethnic distinction of the group. Whether in the interethnic or intraethnic sphere, with the phenomenon of the division of the people into distinct cosmopolitical groups that dispute, among themselves, greater legitimacy and indigenousness, these, based on different cosmological conceptions about how the relationship with the invisible should occur. With this in mind, I describe and analyze the centrality of the shamanistic field, of relationship and communication with the invisible, in the Kiriri ethnic and cosmopolitical dynamics, pointing to the centrality of the relationship with the enchanted for the people's own self-apprehension as indigenous, as well as in their processes of production of inter- and intra-ethnic otherness. From such analyzes and descriptions, I go even further, pointing to the constant and continuous communication relationship between Kiriris and the enchanted, in the most diverse aspects and moments of Kiriri life in the indigenous territory, which implies a continuity of the ritual in daily life in the form of “ritualized actions”, aimed at maintaining “correct” communication with the enchanted. I conclude, after all this journey, on the nature of the "total social fact" of the constant and continuous relationship and communication between Kiriris and the enchanted, a phenomenon that permeates the most diverse aspects of the life of that indigenous people in their territory, and its apprehension is a necessary condition for a deeper and more systematic understanding of any aspects and dynamics of the life of the Kiriri people in the world of their indigenous territory, which is also the home of the enchanted.
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MOSSI KUAMI ANOUMOU
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Sarau da Onça: A afirmação da identidade negra como nova forma de resistência à discriminação racial no bairro Sussuarana
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Orientador : GUILLERMO VEGA SANABRIA
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MEMBROS DA BANCA :
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GUILLERMO VEGA SANABRIA
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VILSON CAETANO DE SOUSA JUNIOR
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MYLENE MIZRAHI
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Data: 27/08/2021
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O projeto “Sarau da Onça” é um encontro de jovens que fazem poesia, do bairro de Sussuarana, em Salvador, promovido inicialmente pelos os missionários combonianos (uma congregação católica). Por meio da poesia nos encontros há partilha das realidades vividas de discriminação, racismo e rejeição. Sob a forma de linguagens literárias de resistência periférica, essas poesias de afirmação e revalorização da identidade negra, vão mudando o jeito de viver dessa juventude. Por meio de entrevistas dentro e fora do campo por causa da pandemia, essa pesquisa buscou identificar, nos eventos do Sarau da Onça, os processos que propiciam a construção da identidade negra como nova forma de resistência à discriminação racial na cidade. As questões abordadas nesta pesquisa buscam compreender duas dimensões desse processo: as repercussões dessa aprendizagem na vida dos participantes e as consequências não previstas (pelo menos para os religiosos) das motivações pessoais, que levaram esses jovens negros a se identificarem com as religiões de matrizes africanas, como fonte de identidade, de resistência e orgulho negro, abandonando o catolicismo para aceitar o “chamado dos ancestrais”, como eles afirmam. Desse ponto de vista, a pesquisa problematizou os caminhos por onde se dá a conversão, nesse caso, jovens anteriormente católicos que se redescobrem em outra experiência religiosa.
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The project "Sarau da Onça" is a meeting of youth who make poetry, from the neighborhood of Sussuarana, in Salvador, promoted initially by the Comboni missionaries (a Catholic congregation). Through poetry in meetings, there is a sharing of the realities of discrimination, racism and rejection. In the form of literary languages of peripheral resistance, these poetry of affirmation and revaluation of black identity, are changing the way of living of this youth. Through interviews inside and outside the field because of the pandemic, this research sought to identify, in the events of Sarau da Onça, the processes that provide the construction of black identity as a new form of resistance to racial discrimination in the city. The issues addressed in this research seek to understand two dimensions of this process: the repercussions of this learning on the life of the participants and the unforeseen consequences (at least for religious) of personal motivations, that led these black youth to conform to the Afro-Brazilian Religions, as a source of identity, resistance and black pride, abandoning Roman Catholic Church to accept the "call of the ancestors", as they claim. From this point of view, the research problematized the ways in which conversion takes place, in this case, formerly Catholic´s youth who rediscover themselves in another religious experience.
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MAIARA DIANA AMARAL PEREIRA
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ZAHIDÉ MARIA TORRES MACHADO NETO: colocando "retratos" nas Ciências Sociais e Estudos das Mulheres na Bahia
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Orientador : FELIPE BRUNO MARTINS FERNANDES
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MEMBROS DA BANCA :
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FELIPE BRUNO MARTINS FERNANDES
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GUILLERMO VEGA SANABRIA
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CANDICE VIDAL E SOUZA
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Data: 12/11/2021
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A presente pesquisa teve como objetivo fazer um resgate da memória de Zahidé Maria Torres Machado Neto levando em conta a agência da autora e das suas obras e a sua importância para as Ciências Sociais e estudos sobre mulheres na Universidade Federal da Bahia (UFBA), além de “recuperar” a história da socióloga, contextualizando-a no espaço-tempo, do final da década de 1960 até início de 1980 na Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas FFCH–UFBA. Assim como também mapeou quais as outras mulheres estavam presentes como pesquisadoras e estudantes na FFCH e como se relacionaram com Zahidé Maria Torres Machado Neto. Além disso esta pesquisa investigou a sua conjugalidade com Antônio Luís Machado Neto demonstrando que apesar de ter sido casada com um influente jurista-sociólogo soube construir sua própria trajetória intelectual. Para a realização deste estudo os métodos antropológicos utilizados foram a antropologia de e no arquivo, antropologia histórica e entrevistas, foram realizadas visitas ao arquivo da FFCH e acesso a documentos que estão disponíveis no repositória da UFBA, assim como documentos que eu tinha em um arquivo pessoal de 2015 e outros que foram enviados por professores. A dissertação não tem como propósito contar uma história universal da Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, mas resgatar a contribuição de uma intelectual, uma respeitável socióloga, sem, no entanto, cair na “ilusão biográfica” e sua importância se dá por contribuir para a história das Ciências Sociais na Bahia e no Brasil.
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The current research has as its objective to rescue the memory of Zahidé Maria Torres Machado Neto taking into account the agency of the author and her academic production and its importance for Social Science and women's studies at the Federal University of Bahia (UFBA), besides "recovering" the history of our sociologist, contextualizing it in space-time, from the late 1960s to the early 1980s at the College of Philosophy and Human Sciences FFCH-UFBA. The research also mapped which other women were present as researchers and students at the FFCH and how did they relate to Zahidé Maria Torres Machado Neto. In addition, this research investigated our sociologist's conjugality with Antônio Luís Machado Neto, demonstrating that despite being married to an influential jurist-sociologist, she knew how to build her own intellectual trajectory. For this study the anthropological methods used were anthropology of and in the archive, historical anthropology and interviews, visits were made to the archive of the FFCH and access to documents that are available in the repository of the UFBA, as well as documents that I had in a personal file from 2015 and others that were sent to me by professors. The dissertation do not intend to tell a universal history of the College of Philosophy and Human Sciences FFCH-UFBA, but to rescue the contribution of an intellectual, a respectable sociologist, without, however, falling into the "biographical illusion" and its importance is the contribution to the history of the Social Sciences of Bahia and of Brazil.
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STHELLA LARYSSA BARROS LOUREIRO LIMA
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UMA NETNOGRAFIA SOBRE VIOLÊNCIA CONJUGAL CONTRA MULHERES NA PANDEMIA DE COVID-19
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Orientador : CINTIA BEATRIZ MULLER
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MEMBROS DA BANCA :
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CECILIA MARIA BACELLAR SARDENBERG
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CINTIA BEATRIZ MULLER
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FELIPE BRUNO MARTINS FERNANDES
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Data: 15/12/2021
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Durante o período da pandemia da covid-19, houve um aumento no número de agressões de natureza conjugal contra mulheres e de feminicídios, por outro lado houve uma queda no número de denúncias. A partir dessa perspectiva o problema é deslocado para a seara da pesquisa, em busca de mecanismos que possam analisar suas dinâmicas que potencializem a ruptura do ciclo da violência. Meu objetivo foi analisar quais as principais representações relatadas por mulheres que se percebem vítimas de violência conjugal durante a pandemia, num grupo de acolhimento a mulheres vítimas de violência doméstica, localizado na plataforma do Facebook. Resumo do trabalh
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During the covid-19 pandemic period, there was an increase in the number of conjugal attacks against women and feminicides, on the other hand, there was a drop in the number of complaints. From this perspective, the problem is moved to the field of research, in search of mechanisms that can analyze its dynamics that enhance the rupture of the cycle of violence. My objective was to analyze the main representations reported by women who perceive themselves as victims of conjugal violence during the pandemic, in a shelter group for women victims of domestic violence, located on the Facebook platform.
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ROBELLE SILVA DAMASCENO
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Trajetórias Reprodutivas de Mulheres Negras em Situação de Rua: Memórias de um Corpo Sankofa
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Orientador : CINTIA BEATRIZ MULLER
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MEMBROS DA BANCA :
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CINTIA BEATRIZ MULLER
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JAMILE BORGES DA SILVA
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EMANUELLE FREITAS GOES
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Data: 27/12/2021
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Esse trabalho trata das trajetórias reprodutivas de mulheres negras que transitam/habitam no Centro da cidade de Salvador, bem como aborda sobre suas trajetórias de vidas antes mesmo de acessarem às ruas enquanto lugar de moradia, sustento e espaço de sociabilidade. Para tanto, esta pesquisa apresenta os motivos das interlocutoras terem ido às ruas, bem como as justificativas que as fizeram permanecer, suas experiências reprodutivas e a relação destas com os serviços de saúde e demais instituições, bem como a relação com seus/suas familiares a partir de suas gestações e maternidades.
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This work deals with the reproductive trajectories of black women who transit/inhabit the city center of Salvador, as well as discuss their life trajectories even before accessing the streets as a place of residence, livelihood and space for sociability. Therefore, this research presents the reasons why the interlocutors went to the streets, as well as the reasons that made them stay, their reproductive experiences and their relationship with health services and other institutions, as well as the relationship with their family members. from their pregnancies and maternity hospitals.
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Teses |
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AISCHA SCHUT
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Redefinindo o parto domiciliar: Uma etnografia de confiança em Caetê-Açú, Bahia
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Orientador : CECILIA ANNE MCCALLUM
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MEMBROS DA BANCA :
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CECILIA ANNE MCCALLUM
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Claudia Barcellos Rezende
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DANILO PAIVA RAMOS
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FELIPE BRUNO MARTINS FERNANDES
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Kathryn Eliza Williamson
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Data: 27/05/2021
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Esta tese é uma contribuição etnográfica para a literatura sobre os diversos modos de produção de (des)confiança entre e dentro de culturas, destacando o papel social da confiança em processos altamente íntimos como gestação e parto. Exploro os diferentes atos e noções de confiança utilizadas pelas mulheres e parteiras envolvidas nas suas jornadas até o parto e como construíram confiança através do desafio e da redefinição de conhecimento autoritativo sobre gestação e parto, e vice-versa. A investigação dos processos intersubjetivos subjacentes à produção de saberes e 'verdades' sobre o parto (domiciliar) na heterogeneidade sociocultural que caracteriza Caetê-Açú mostrou que a construção da confiança no espaço-tempo de gestação e parto domiciliar é integral a esses processos.
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This dissertation is an ethnographic contribution to the literature on the diverse modes of the production of (mis)trust across and within cultures, highlighting the social role of trust in highly intimate processes such as pregnancy and childbirth. I explore what different acts and notions of trust the women and involved birth attendants engage in as they journey towards birth and how they built trust through the challenging and redefinition of authoritative knowledge, and vice versa. The investigation of the inter-subjective processes that underlie the production of knowledges and ‘truths’ about (home)birth in the sociocultural heterogeneity that characterizes Caetê-Açú has shown that trust-building in the time-space of pregnancy and homebirth is integral to these processes.
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VANESSA SILVA DOS SANTOS
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Mortos, ancestralidade e eguns entre os viventes dos candomblés de Maceió, Alagoas
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Orientador : MARCELO MOURA MELLO
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MEMBROS DA BANCA :
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CAUÊ FRAGA MACHADO
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ALLINE TORRES DIAS DA CRUZ
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MARCELO MOURA MELLO
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VERA REGINA RODRIGUES DA SILVA
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VILSON CAETANO DE SOUSA JUNIOR
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Data: 26/07/2021
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A tese trata de eventos nos quais a morte, o morto e os eguns, não apenas se mostram delicados e perigosos, antes, uma das questões centrais, é destacar o aspecto protetor e aconselhador desses seres. A partir de pesquisa de campo, desenvolvida com dois candomblés de Maceió/AL, apresento as pluripotencialidades (SANTOS, 2015) do morto ao promover novos encontros, associações e demandas nos terreiros.
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The thesis deals with events in which death, the dead and the eguns, not only are delicate and dangerous, but one of the central issues is to highlight the protective and counseling aspect of these beings. Based on field research, developed with two candomblés from Maceió/AL, I present the pluripotentialities (SANTOS, 2015) of the dead by promoting new encounters, associations and demands in the terreiros.
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MAIARA DAMASCENO DA SILVA SANTANA
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“Cada panela com o seu texto”: casamento, relacionalidade e diferença no mundo Kariri-Xocó
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Orientador : CECILIA ANNE MCCALLUM
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MEMBROS DA BANCA :
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CECILIA ANNE MCCALLUM
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LUISA ELVIRA BELAUNDE OLSCHEWSKI
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MARIA ROSARIO GONCALVES DE CARVALHO
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MARINA GUIMARAES VIEIRA
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SUSANA DE MATOS VIEGAS
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Data: 27/08/2021
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Esta tese é uma etnografia sobre as relações conjugais entre os(as) Kariri-Xocó e os(as) não indígenas, os(as) denominados(as) “cabeça-seca”. Os(as) Kariri-Xocó habitam a aldeia de mesmo nome, situada em uma pequena cidade alagoana na região do Baixo São Francisco (Brasil), em estreita proximidade com os(as) não indígenas, com quem estabelecem inúmeras relações. O objetivo do estudo foi compreender as transformações sociais e os efeitos produzidos em função da aliança conjugal entre os(as) Kariri-Xocó e os(as) não indígenas, no âmbito das relações diárias na aldeia.
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This thesis is an ethnography about the conjugal relationships between the Kariri-Xocó and the non-indigenous, the “cabeça-seca”. The Kariri-Xocó inhabit the village of the same name, located in a small town in Alagoas in the Lower São Francisco region (Brazil), in close proximity to the non-indigenous people, with whom they establish countless relationships. This study aimed to understand the social transformations and the effects produced as a result of the conjugal produced alliance between the Kariri-Xocó and the non-indigenous, in the context of daily relations in the village.
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TATIANA COSTA RIBEIRO
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Um "rolê" na cidade: movimentações juvenis e disputas espaciais em orlas de Salvador-Ba
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Orientador : URPI MONTOYA URIARTE
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MEMBROS DA BANCA :
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URPI MONTOYA URIARTE
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FATIMA REGINA GOMES TAVARES
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ANGELO SZANIECKI PERRET SERPA
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HEITOR FRUGOLI JUNIOR
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THAIS TRONCON ROSA
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Data: 27/10/2021
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A tese tem como objetivo apreender as formas de movimentações urbanas de jovens moradores das periferias de Salvador - Ba. Através da construção de uma etnografia “multilocal”, seguimos com eles e elas seus percursos, estivemos em meio as suas experiências de ocupação e apropriação dos espaços da cidade. Para tanto, partimos de pontos da Orla Atlântica, mais especificamente, das orlas localizadas nos bairros da Barra, Rio Vermelho e Itapuã. A tese revelou que mais do que trechos da Orla Atlântica, estávamos falando de sub-espaços (orlas) com características particulares. Ou seja, que há uma Orla como vetor de crescimento a partir de finais do século XIX e várias orlas quando olhadas de mais perto. As particularidades encontradas em cada orla nos mostraram específicos arranjos relacionais entre os jovens, sendo assim, quando falamos em “agrupamentos flexíveis” estamos nos referindo a práticas juvenis que ocorrem de forma mais temporária, itinerante e atravessada de maior diversidade de pessoas e quando falamos em “agrupamentos costumeiros” nos referimos a associações rotineiras, dotadas de laços íntimos e de conflitualidades. Ambos os tipos de relação são caracterizadas pela fluidez no arranjo de jovens; não há restrições e regras internas que os tornem um grupo fechado.
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The thesis has the objective of apprehend the forms of urban movements of young residents from the outskirts of Salvador - Ba. Through the construction of a “multilocal” ethnography, we followed their trajectories with them, we were in the midst of their experiences of occupation and appropriation of the city's spaces. To do so, we started from points along the Atlantic coast, more specifically, from the beachfronts located in the neighborhoods of Barra, Rio Vermelho and Itapuã. The thesis revealed that more than stretches of the Atlantic beachfronts we were talking about sub-spaces (edges) with particular characteristics. In other words, there is an edge as a growth vector from the end of the 19th century and several edges when looked at more closely. The particularities found in each edge showed us specific relational arrangements among young people, so when we talk about "flexible groups" we are referring to youth practices that occur in a more temporary, itinerant and crossed way with a greater diversity of people and when we talk about “customary groupings” refer to routine associations, endowed with intimate ties and conflicts. Both types of relationship are characterized by fluidity in the arrangement of young people; there are no restrictions and internal rules that make them a closed group.
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ADRIANA CARVALHO DA SILVA
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A TRANSVERSALIDADE DA VIOLÊNCIA RELIGIOSA: O FAZER A VIDA AFRORRELIGIOSA EM UM CAMPO RELIGIOSO DESIGUAL
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Orientador : MARINA GUIMARAES VIEIRA
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MEMBROS DA BANCA :
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MARINA GUIMARAES VIEIRA
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VILSON CAETANO DE SOUSA JUNIOR
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WILSON ROGERIO PENTEADO JUNIOR
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EDGAR RODRIGUES BARBOSA NETO
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CLARA MARIANI FLAKSMAN
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Data: 09/12/2021
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A presente tese tem como objetivo analisar a violência religiosa a partir da experiência dos afrorreligiosos – isto é, de quem tem suas práticas religiosas violadas – em Cachoeira, município reconhecido como berço das religiões de matriz africana na microrregião do Recôncavo da Bahia.
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This thesis aims to analyze religious violence from the experience of Afro-religious people – that is, those whose religious practices are violated – in Cachoeira, a municipality recognized as the cradle of African-based religions in the micro-region of Recôncavo da Bahia.
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SARAH NASCIMENTO DOS REIS
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Da Baía à Orla. Trajetórias habitacionais em preto e branco.
Cidade, Casa e Família numa análise etnográfica da mobilidade residencial de duas redes em Salvador-BA
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Orientador : URPI MONTOYA URIARTE
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MEMBROS DA BANCA :
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CINTIA BEATRIZ MULLER
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JOSÉ GUILHERME CANTOR MAGNANI
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JULIE SARAH LOURAU ALVES DA SILVA
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RAFAEL DE AGUIAR ARANTES
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URPI MONTOYA URIARTE
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Data: 09/12/2021
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A partir da análise da trajetória residencial de duas redes, na qual a primeira é majoritariamente negra e a segunda é majoritariamente branca vamos, a partir das suas escolhas habitacionais enquanto residentes na cidade de Salvador, compreender os fluxos, os sentidos da mobilidade residencial, da construção da diferenciação espacial, bem como da busca por dignidade e status ao longo do tempo e na contemporaneidade.
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From the analysis of the residential trajectory of two networks, in which the first is mostly black and the second is mostly white, we will, based on their housing choices while residing in the city of Salvador, understand the flows, the meanings of residential mobility, construction of spatial differentiation, as well as the search for dignity and status over time and contemporaneity.
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LUCIANA DE CASTRO NUNES NOVAES
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Escrita da força encantada: Ciência do Amaro nas terras indígenas Pankararé.
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Orientador : CARLOS ALBERTO CAROSO SOARES
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MEMBROS DA BANCA :
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CARLOS ALBERTO CAROSO SOARES
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VILSON CAETANO DE SOUSA JUNIOR
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ELAINE PATRICIA DE SOUSA OLIVEIRA
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ANDRÉS ZARANKIN
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MARIANA CABRAL
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MÁRCIA BEZERRA DE ALMEIDA
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Data: 21/12/2021
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Esta tese apresenta uma etnografia da Ciência do Amaro nas TIs Pankararé, Bahia. Apoiada na interface entre ciência antropológica e arqueológica, a escrita tece um fio condutor sobre a comunicação intermundos entre humanos, espíritos, encantos e Dons através da associação do religioso por linguagens não verbais como o sonho e o uso de tecnologias indígenas.
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This dissertation presents an ethnography of the Science of Amaro in the Pankararé TIs, Bahia. Supported by the interface between anthropological and archeological science, the writing weaves a thread about the inter-world communication between humans, spirits, enchantments, and Dons through the association of the religious with non- verbal languages such as dreams and the use of ancient technologies.
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